Της Ζωής Τόλη

«Οι 7 κόρες της Εύας», παρουσιάζονται στο Στούντιο Μαυρομιχάλη, μία θεατρική δουλειά εμπνευσμένη από το ομώνυμο βιβλίο του γενετιστή Μπράιαν Σάικς, αυθεντία στο DNA και στην ανθρώπινη εξέλιξη. Σε αυτόν οφείλεται η επιστημονική ανακάλυψη, το 1994, της μητροπλευρικής συγγένειας όλου του κόσμου. Σύλληψη / σκηνοθεσία Κώστας Φιλίππογλου και διασκευή όλος ο θίασος.

Μία εμπεριστατωμένη θεωρία του καθηγητή Μπράιαν Σάικς, πάνω στην κοινή καταγωγή των ανθρώπων της Ευρώπης, από μια χούφτα γυναίκες, που έζησαν δεκάδες χιλιάδες χρόνια πριν.

Παράσταση που ασχολείται με την ιστορία του κόσμου, όπως αποκαλύπτεται από την γενετική. Οι σημερινοί Ευρωπαίοι περίπου 650.000.000, κατάγονται από επτά γυναίκες, οι οποίες αποτελούν τις μητέρες όλων μας, σύμφωνα με τον Μπράιαν Σάικς. Γίνεται αναφορά στο μιτοχονδριακό DNA που μέσα από αυτό, ανακαλύπτεται η μητροπλευρική συγγένεια όλου του ανθρώπινου είδους, καθώς αυτό μεταβιβάζεται από μητέρα σε κόρη.

Τι σχέση μπορεί να έχουν τα απομεινάρια ενός άντρα που βρέθηκε παγωμένος στη Βόρεια Ιταλία, πριν από 5000 χρόνια, με ένα ζωντανό του απόγονο στη Βρετανία; Οι απαντήσεις δίδονται στην θεατρικά ελκυστική και επιστημονικά δελεαστική δημιουργία, που σκηνοθέτησε ο καταξιωμένος εντός και εκτός Ελλάδας, Κώστας Φιλίππογλου.

Αισθητικά ενδιαφέροντα τα video maping του Βασίλη Αποστολάτου, σωστός σχεδιασμός φωτισμών του Νίκου Βλασόπουλου, εναρμονισμένη με το θέμα μουσική επιμέλεια του Νέστορα Κοψιδά και παραγωγή ομάδα DE NOVO.
Ο Κώστας Φιλίππογλου στηρίζεται αποκλειστικά πάνω στην αφήγηση, κάτι που ταιριάζει στον επιστημονικό πυρήνα του συγγράμματος. Αυτή η περιπετειώδης αφήγηση μας δίνει πληροφορίες για το που και πως ζούσαν οι αρχαίοι γενετικοί μας πρόγονοι. Όλοι οι σημερινοί Ευρωπαίοι, επομένως, πάντα κατά τον Σάικς, κατάγονται από μία από τις 7 γυναίκες, τις οποίες ο Σάικς ονόμασε : Ούρσουλα, Ξένια, Έλενα, Βέλντα, Τάρα, Κατρίν και Τζασμίν.

Η κατ´αυτόν τον τρόπο όμως παρουσίαση του θεματικού ιστού, στερεί ίσως από το έργο μια κάποια σκηνική δραματική ευελιξία και κάπως κουράζει. Βέβαια σε γενικές γραμμές το κλίμα που δημιουργείται εξιτάρει το θεατή που απολαμβάνει τη συναρπαστική αυτή παράσταση. Μια παράσταση που αποτελεί αυτόματα και ένα αντιρατσιστικό μανιφέστο.

Πρωταγωνιστούν οι Εύα Αγγελοπούλου, Χριστίνα Ανδρεάκου, Παναγιώτα Βαρελά, Ίριδα Μάρα, Εύα Οικονόμου Βαμβακά, Μαρία Σαρέλη, και Γιώτα Σερεμέτη. Όλες πολύ καλές, θεατρικά ευλύγιστες, συμμετέχουν στην εξέλιξη της πλοκής με δύναμη, αμεσότητα και λεπτό χιούμορ. Σκιτσάρουν τους χαρακτήρες με εμβρίθεια, υποδυόμενες με σύνεση, η κάθε μία το δικό της θεατρικό τύπο.

Στο ρόλο του γενετιστή Μπράιαν Σάικς, ο εύστοχος και με υποκριτική εντέλεια Γιάννης Στεφόπουλος, σε ρόλο που του ταιριάζει. Με επιδεξιότητα και ώριμη ερμηνεία, ο ταλαντούχος ηθοποιός, αποτελεί το συνδετικό κρίκο στην όλη αφήγηση του έργου, καταγράφοντας την αντίληψη που έχουμε για τη μοναδικότητά μας και το αίσθημα του «ανήκειν».

«Οι 7 κόρες της Εύας», πραγματεύονται ένα άκρως ιδιαίτερο και πρωτότυπο ζήτημα, ακονίζουν το νου, πλουτίζουν την φαντασία, οδηγώντας μας σε ένα πρωτόγνωρο ταξίδι, στα βάθη της ιστορίας των προγόνων μας.´Εργο, που αφηγείται την κοινή καταγωγή του ανθρώπινου είδους, από την πλευρά των γυναικών, με προτάσεις ενωτικού χαρακτήρα, που καταλυτικά καυτηριάζει το κέντρο του φανατισμού, της ανεξέλεγκτης βίας, του διαχωρισμού, του μη «κανονικού» και των διακρίσεων σε όλα τα επίπεδα, με βάση την ισοτιμία του παγκόσμιου ανθρωπογεωγραφικού χάρτη.