Της Μαρίας Ρουσοχατζάκη*

Σε κάθε εργασιακό περιβάλλον, ενδέχεται να έχετε δύσκολους συναδέλφους. Η αντιμετώπιση των δύσκολων συναδέλφων, αφεντικών, πελατών και φίλων είναι μια ικανότητα που αξίζει να τελειοποιήσετε. Η διαχείριση δύσκολων καταστάσεων στη δουλειά είναι πρόκληση, παράλληλα όμως και ανταμοιβή.

Μπορείτε να βελτιώσετε το εργασιακό σας περιβάλλον και το ηθικό σας, όταν αναπτύξετε την ικανότητα να διαχειρίζεστε τους ανθρώπους στη δουλειά. Παράλληλα, μπορείτε να κάνετε το εργασιακό σας περιβάλλον καλύτερο για όλους τους εργαζόμενους, όταν προσδιορίσετε τα προβλήματα που τους προκαλεί κάποιος δύσκολος συνάδελφος.

Μπορείτε να αναπτύξετε την ικανότητα αντιμετώπισης δύσκολων ανθρώπων στον εργασιακό χώρο, ακολουθώντας τις εξής συμβουλές:

1. Αντιμετωπίστε τους δύσκολους ανθρώπους στη δουλειά
Το πόσο δύσκολο είναι για εσάς να αντιμετωπίσετε ένα δύσκολο άτομο εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως την αυτοεκτίμησή σας, την αυτοπεποίθησή σας, από το πόσο στενά πρέπει να δουλεύετε μαζί σε καθημερινή βάση και από το επαγγελματικό σου θάρρος.
Η αντιμετώπιση των δύσκολων ανθρώπων είναι ευκολότερη, όταν το άτομο είναι γενικά αποκρουστικό ή όταν η συμπεριφορά του επηρεάζει περισσότερα από ένα άτομα. Μπορείτε να αντιμετωπίσετε ομαδικά την συμπεριφορά αυτή ή να ενημερώσετε τους ανωτέρους σας για τον εργαζόμενο αυτό, πριν δημιουργηθεί αρνητικό κλίμα. Η διαχείριση ενός δύσκολου ατόμου είναι δυσκολότερη, αν το άτομο αυτό υπονομεύει δημοσίως την επαγγελματική σας αξιοπιστία ή σας επιτίθεται προσωπικά σαν νταής.

2. Ο νταής
Πιστεύετε ότι εργάζεστε με ένα νταή; Αυτό ισχύει αν, κάθε φορά που πηγαίνετε στη δουλειά, αισθάνεστε φόβο, ταραχή και απογοήτευση ή αν έχετε νιώσει ότι απειλείστε ψυχολογικά ή σωματικά.

Σε αυτή την περίπτωση, αντιμετωπίστε το άτομο παρουσία και άλλων συναδέλφων, ζητήστε τη βοήθεια από άλλα άτομα σε κοντινά γραφεία και σε καμία περίπτωση μην μείνετε παθητικοί και πειθήνιοι, καθώς αυτά τα άτομα συνεχίζουν τη συμπεριφορά εκεί που βλέπουν ότι τους παίρνει. Μπορεί να χρειάζεται να κρατάτε και ένα αρχείο με την εκφοβιστική συμπεριφορά και να χρειαστεί να αναφέρεται το άτομο αυτό στη διοίκηση.

3. Αρνητικός συνάδελφος
Ορισμένοι εργαζόμενοι βυθίζονται στην αρνητικότητά τους. Δεν τους αρέσει η δουλειά τους, παραπονιούνται για τα αφεντικά τους, θεωρούν ότι τους φέρονται άδικα και ότι οι πελάτες είναι ανάξιοι και απαιτητικοί.

Ο καλύτερος τρόπος αντιμετώπισης τέτοιων ατόμων είναι να αγνοήσετε την παρουσία τους στη δουλειά. Το χιούμορ είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να εκτονώσει την ένταση που βιώνει κανείς με δύσκολους ανθρώπους καθώς και να σπάσει τον πάγο που μπορεί να είναι υπεύθυνος για μια παγωμένη συμπεριφορά.

4. Ξεπέραστε το φόβο αντιμετώπισης και διαμάχης
Η αντιμετώπιση ενός συναδέλφου δεν είναι εύκολη, αλλά συχνά είναι απαραίτητη για την διεκδίκηση των εργασιακών σας δικαιωμάτων. Είτε πρόκειται για κοινή επιβράβευση μιας επιτυχημένης δουλειάς είτε για ενοχλητικές συμπεριφορές είτε για κάποιο τρέχον πρόγραμμα, κάποιες φορές είναι ανάγκη να αντιμετωπίσετε τον συνάδελφό σας.

Με το να ξέρει ο/η συνάδελφος ποια είναι τα αποτελέσματα και οι συνέπειες μιας άσχημης συμπεριφοράς, είμαστε πιο ήσυχοι ότι το άτομο αυτό θα σκεφτεί δύο φορές πριν εξαπολύσει μια επίθεση ή μια κατηγόρια στο πρόσωπο μας.

5. Παίξτε καλά με τους άλλους
Μπορείτε να καταστρέψετε την δουλειά και την καριέρα σας από τις σχέσεις που αναπτύσσετε με τους συναδέλφους σας. Η εκπαίδευσή σας, η εμπειρία ή ο τίτλος δεν μετράνε αν δεν μπορείτε να παίξετε καλά με τους συναδέλφους σας. Δεν θα πετύχετε στην καριέρα σας χωρίς το σχηματισμό θετικών σχέσεων στη δουλειά. Αποτελεσματικές σχέσεις με το αφεντικό και τους συναδέρφους, δημιουργούν επιτυχίες και ικανοποίηση στη δουλειά.

6. Πώς να διεξάγετε μια δύσκολη συζήτηση
Οι δύσκολοι άνθρωποι είναι τυπικά παραδείγματα των ανθρώπων που θέλουν απεγνωσμένα ανατροφοδότηση από κάποιο συνάδελφο ή το αφεντικό τους. Για τους περισσότερους ανθρώπους, η διεξαγωγή μιας δύσκολης συζήτησης για ένα ευαίσθητο θέμα είναι πρόκληση στη δουλειά.

Μπορείτε να αλλάξετε το θέμα σε κάτι πιο ανώδυνο, να αποφύγετε να επαναλάβετε για άλλη μια φορά να μείνετε σε μια αδιέξοδη συζήτηση και να δείξετε γενικά ότι έχετε αυτοπεποίθηση, η οποία δεν αλλάζει ανάλογα με τη συμπεριφορά που δέχεστε.

7. Αντιμετώπιστε συνήθειες και θέματα των ενοχλητικών εργαζομένων
Έχετε δουλέψει με ένα συνάδελφο, ο οποίος είχε ενοχλητικές συνήθειες, όπως το να μασάει δυνατά τσίχλα ή να φέρνει προσωπικά θέματα στο γραφείο κάθε μέρα; Τι θα λέγατε για ένα συνάδελφο, ο οποίος προβλήματα υγιεινής ή έχει την μυρωδιά του αλκοόλ και του καφέ στη δουλειά; Όλα αυτά τα συμπεριφορικά και προσωπικά θέματα έχουν ως αποτέλεσμα την μείωση της παραγωγικότητας στη δουλειά. Εάν θέλετε να πετύχετε στη δουλειά, πρέπει να διευθετήσετε αυτά τα θέματα.

8. Αντιμετώπιστε τα δύσκολα αφεντικά
Τίποτα δεν είναι πιο καταστροφικό στο χώρο εργασίας από τα δύσκολα αφεντικά. Ευτυχώς, τα περισσότερα από τα αφεντικά σου είναι ικανοί, ευγενικοί και άξιοι της εμπιστοσύνης σου και σεβαστοί. Τα αφεντικά μπορούν να φτιάξουν ή να χαλάσουν την ημέρα ενός εργαζόμενου.
Πολύ συχνά, οι εργαζόμενοι έχουν δύσκολα αφεντικά, τα οποία έχουν μια αρνητική επίπτωση στην επιθυμία τους να δραστηριοποιούνται και να συμβάλλουν στο χώρο εργασίας.

9. Δημιουργία ομάδας με συναδέλφους
Η δημιουργία συμμαχιών στη δουλειά είναι έξυπνη και αποτελεσματική κίνηση, όταν θέλετε να αναπτύξετε θετικές σχέσεις με τους συναδέλφους. Οι συμμαχίες είναι εξίσου σημαντικές για την αντιμετώπιση των δύσκολων και καταστροφικών συμπεριφορών των συναδέλφων.

10. Διαχειριστείτε τα κουτσομπολιά
Το κουτσομπολιό υπάρχει σε όλους τους εργασιακούς χώρους. Συχνά φαίνεται ότι οι άνθρωποι δεν έχουν να κάνουν κάτι καλύτερο, εκτός από το να κουτσομπολεύουν ο ένας τον άλλο.

Η αντιμετώπιση δύσκολων καταστάσεων, οι οποίες περιλαμβάνουν κουτσομπολιό, συμβαίνει σε όλους τους εργασιακούς χώρους. Αυτό που μας χρειάζεται σε αυτές τις δύσκολες ώρες, είναι να μην είμαστε αντιδραστικοί ούτε να παίρνουμε τα πράγματα προσωπικά αλλά να μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τη σκέψη μας προκειμένου να αποφασίσουμε τι ακριβώς πρέπει να πούμε, ως ποιο βαθμό θα πρέπει να θέσουμε τα όριά μας και ως ποιο βαθμό θα μας εξυπηρετήσει μια πιο διπλωματική συμπεριφορά.

*Μαρία Ρουσοχατζάκη
Λογοπαθολόγος M.S., C.C.C.

Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας και Επικοινωνίας

Συγγραφέας Παιδικών Βιβλίων
www.mrous.gr
E-mail : logos@mrous.gr
Facebook : Μαρία Ρουσοχατζάκη
Youtube: Μαρία Ρουσοχατζάκη