Πήγαμε στη Μπιενάλε Βενετίας  χωρίς Επίτροπο

 Η Κυβέρνηση δεν έχει παραιτηθεί της προσπάθειας να «αλώσει» το Ινστιστούτο Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών της Βενετίας και να το μετατρέψει σε ένα φορέα που να παράγει εκδηλωσούλες αντί  σοβαρό επιστημονικό-ερευνητικό  έργο. Η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου στο περιθώριο του ταξιδιού της στη Βενετία για να εγκαινιάσει την περασμένη Παρασκευή το ελληνικό περίπτερο στην 57η Διεθνή Καλλιτεχνική Έκθεση της Μπιενάλε Βενετίας, επισκέφθηκε  και το Ινστιτούτο όπου ξεναγήθηκε στο Μουσείο, την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου και την έδρα της ελληνικής κοινότητας Βενετίας. Σύμφωνα με σημερινή ανακοίνωσή του το ΥΠΠΟΑ, η κ. Κονιόρδου  «συζήτησε τη δυνατότητα το Ινστιτούτο πέρα από το ερευνητικό του έργο  να εμπλουτίσει τις συνεργασίες του με διάθεση εξωστρέφειας. Να αναδείξει ένα σημείο επαφής με τη νέα γενιά έτσι ώστε να μεταγγίσει το σπουδαίο κομμάτι του ελληνικού πολιτισμού που εκπροσωπεί».

Περιττό να πούμε ότι η «νέα γενιά» είναι αυτή που προσέρχεται στο Ινστιτούτο για να κάνει μεταπτυχιακά ή  να εκπονήσει κάποια διδακτορική μελέτη, δεν είναι η παλιά γενιά. Μεγαλύτερης ηλικίας ερευνητές  πηγαίνουν  για μικρό  χρονικό διάστημα προκειμένου να μελετήσουν κάτι που υπάρχει μόνο εκεί.

Οσοι ασχολούνται με το πολύπαθο Ινστιτούτο το οποίο δεν λαμβάνει ούτε ευρώ από το ελληνικό κράτος, (συντηρείται τα τελευταία χρόνια εξ ολοκλήρου από τα ενοίκια των ακινήτων που του έχουν παραχωρηθεί από την Ελληνική Κοινότητα), θα έχουν παρακολουθήσει τις ύποπτες κινήσεις που γίνονται προκειμένου να περάσει το Ινστιστούτο με πρόσχημα την «εξωστρέφεια» στο χέρια του Υπουργείου Εξωτερικών (υπάγεται στο Υπ. Παιδείας και την Ακαδημία Αθηνών) προφανώς για να καταστεί ευκολότερη λεία.   Η υπουργός  συνατήθηκε επίσης με μέλη της ελληνικής κοινότητας.

Η Ελλάδα εκπροσωπείται φέτος στη Μπιενάλε με μια εγκατάσταση του εικαστικού Γιώργου Δρίβα, βασισμένη στην τραγωδία του Αισχύλου «Ικέτιδες»  με τίτλο «Εργαστήριο Διλημμάτων». Επιμελητής της έκθεσης είναι ο γνωστός περί τα κινηματογραφικά  Ορέστης Ανδρεαδάκης. Η χώρα πήγε για πρώτη στη Μπιενάλε χωρίς Επίτροπο. Χρέη Επιτρόπου έκανε η διευθύντρια του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ)  Κατερίνα Κοσκινά.

 Η Λυδία Κονιόρδου εγκαινιάζοντας την έκθεση ανέφερε ότι η φετινή ελληνική συμμετοχή, θέτει προς συζήτηση ένα δίλλημα που δεν είναι καινούργιο,  αλλά όσο ποτέ άλλοτε επίκαιρο: «Ποια είναι η στάση μας ως κοινωνία, παγκόσμια, χωρίς εθνικά και κάθε είδους πρόσημα απέναντι στον διωκόμενο; Σε αυτόν που βίαια και βιαστικά εγκαταλείπει την εστία του αναζητώντας γη και ειρήνη, σαν ένας σύγχρονος ικέτης.

Ο Αισχύλος, έθεσε αυτό το ζήτημα με την τραγωδία του “Ικέτιδες” , μεταφέροντας στην αρχαία ορχήστρα το δίλλημα του βασιλιά του Άργους Πελασγού όταν πενήντα γυναίκες από την Αίγυπτο ζήτησαν άσυλο στην πόλη του.

Αυτό το δίλλημα τέθηκε 2500 χρόνια πριν αλλά μας αφορά ατομικά και συλλογικά. Και ο εικαστικός και σκηνοθέτης Γιώργος Δρίβας το υπενθυμίζει με το έργο του».

Στην κεντρική έκθεση της Μπιενάλε με τον γενικό τίτλο “Viva Arte Viva” όπου μετέχουν 120 καλλιτέχνες και την οποία επιμελήθηκε η διευθύντρια της διοργάνωσης Κριστίν Μασέλ εκθέτει και ο Ελληνας εικαστικός Γιώργος Σαπουντζής. Το έργο του είναι μία εγκατάσταση (βίντεο, γλυπτά, πολύχρωμα πανιά) και έχει τίτλο «Sculptures cannot Eat».