Χρειάστηκε να ξημερωθούν τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για να αποφασιστεί η απόσπαση της βυζαντινής γειτονιάς στο σταθμό Βενιζέλος προκειμένου να συνεχιστεί το έργο που έχει διακοπεί εδώ και τέσσσερα χρόνια.

Η συνεδρίαση του ΚΑΣ άρχισε την Τετάρτη και ολοκληρώθηκε την Πέμπτη στις 8.30 το πρωί με πλήθος συγκρούσεων και αντεγκλήσεων από τα δύο αντίπαλα στρατόπεδα, αυτό της διατήρησης των αρχαιοτήτων in sitou και του άλλου που θέλει την απόσπαση και επαναφορά τους ως έκθεμα μέσα στο σταθμό.

Από την συζήτηση προέκυψε ότι ποτέ οι μηχανικοί δεν υπέγραψαν τη μελέτη διατήρησης των αρχαίων καταλοίπων που είχε περάσει το 2017 από το ΚΑΣ και είχε γίνει υπουργική απόφαση με υπογραφή της Λυδίας Κονιόρδου. Αρα ουδείς έπαιρνε την ευθύνη για την ασφάλεια του σταθμού και των επιβατών στην περίπτωση της διατήρησής τους. Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος, τόνισε ότι μελέτη που δεν φέρει υπογραφές, δεν είναι μελέτη. Η νομική σύμβουλος του κράτους επεσήμανε επίσης ότι είναι άκυρα τα αρχιτεκτονικά σχέδια που έχουν υποβληθεί εφόσον δεν έχουν  υπογραφεί από μηχανικούς ώστε να εξασφαλίζεται η στατική επάρκεια του σταθμού.

Επίσης ο νομικός εκπρόσωπος της εταιρείας ανέφερε ότι η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έλεγε πως δεν είναι εφικτή η διατήρηση των αρχαιοτήτων in sitou, ισχύει καθώς δεν έχει προσβληθεί από κανέναν.

Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Νίκος Κουρέτας, αναφέρθηκε στους κινδύνους που διατρέχουν οι αρχαιότητες με τις υπάρχουσες  μελέτες και τόνισε ότι η διατήρηση έχει επιπλέον κόστος  55,7 εκατ. Σε περίπτωση δε που δεν θα  έχουν όλα ολοκληρωθεί το 2023, το έργο θα πρέπει να χρηματοδοτηθεί μόνο από εθνικούς πόρους, ενώ στις αρχές του 2025 θα απενταχθεί και θα πρέπει να επιστρέψουμε όλα τα χρήματα στην Ευρωπαϊκή Ενωση.

Παρόντες στη συνεδρίαση ήταν οι όλοι όσοι έχουν πάρει θέση υπέρ ή κατά της λύσης αυτής, όπως ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, αλλά και ο νυν Κωνσταντίνος Ζέρβας. Η πόλη θέλει την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς της αλλά και το μετρό σε λειτουργία που μετά την σημερινή απόφαση με 13 ψήφους υπέρ, δύο κατά (η γεν. διευθύντρια Αρχαιοτήτων Τζένη Βελένη, Βλάσης Κουμούσης) και δύο αποχές (ο ακαδημαϊκός Μανώλης Κορρές και η γεν. διευθύντρια Αναστήλωσης Αμαλία Ανδρουλιδάκη) θα είναι έτοιμο τον Απρίλιο του 2023.

Η συζήτηση ξεκίνησε με εντάσεις, γιατί ζητήθηκε η εξαίρεση δύο έγκριτων μελών του ΚΑΣ, των ακαδημαϊκών Μανώλη Κορρέ και Μιχάλη Τιβέριου, Το αίτημα υπέβαλαν εκείνοι που υποστήριζαν την διατήρηση των αρχαιοτήτων στο σταθμό, άρα πίστευαν εκ των πρωτέρων ότι οι συγκεκριμένοι θα πάρουν θέση κατά της διατήρησης των αρχαιοτήτων. Ο γεν. γραμματέας του ΥΠΠΟΑ και πρόεδρος του ΚΑΣ Γ. Διδασκάλου, εξέφρασε τη λύπη του για το συμβάν και το αίτημα απορρίφθηκε ομόφωνη. Τελικά,  ο Μ. Κορρές από ευθιξία απείχε της ψηφοφορίας.

Τέλος ο Ν. Ταχιάος, αναφερόμενος στο μακρύ παρελθόν της υπόθεσης είπε  ότι «η προηγούμενη προσέγγιση που οδήγησε στην απόφαση του 2014, περί μετακίνησης και επαναφοράς των αρχαιοτήτων, μετά το ΄15 εργαλειοποιήθηκε. Δυστυχώς, πάρα πολλοί έχτισαν καριέρες λόγω του μετρό και ακόμα και σήμερα χτίζουν. Ο τρόπος με τον οποίο καθοδηγήθηκαν αποφάσεις είναι πρωτοφανής. Η λογική μας δεν χωρά το ότι εμείς οι τεχνικοί έχουμε μικρότερη ευαισθησία έναντι των αρχαιολόγων.

Για τους Θεσσαλονικείς, όποια άποψη και αν πρεσβεύουν επί του θέματος Βενιζέλου, τα αρχαία είναι πάνω απ’ όλα. Επίσης είναι λάθος «αρχαία ή μετρό». Μπορώ να καταλάβω το θυμικό, την υπερβολή, ακόμα και την αδικία. Όμως να μιλάνε κάποιοι για σύγχρονους Ελγιν που θέλουν να καταστρέψουν τα αρχαία της Θεσσαλονίκης, δεν το δέχομαι. Και λέω ότι αυτό γίνεται ώστε κάποιοι να κρύψουν σε αυτές τις γελοιότητες τις ευθύνες τους που είναι βαρύτατες, για τις καθυστερήσεις στο μετρό» και  τόνισε ότι αυτοί θα λογοδοτήσουν στη δικαιοσύνη για τις παραλείψεις τους».