O περίφημος ναός του Αγίου Χαραλάμπους στο Πεδίον του Αρεως που έχει ιστορηθεί από τον Φώτη Κόντογλου μπαίνει σε πρόγραμμα αποκατάστασης μετά την κήρυξη του ζωγραφικού του διακόσμου του ως νεώτερου μνημείου. Το οικοδόμημα του ναού παρουσίαζε προβλήματα ήδη από τη δεκαετία του ’60 τα οποία επιδεινώθηκαν από το σεισμό του 1999.  Η υγρασία και οι ρωγμές στο κτήριο έχουν επιφέρει σημαντικές αποκολλήσεις και φθορές  στις ζωγραφικές επιφάνειες όπως και οι ατμοσφαιρικοί ρύποι αλλοιώσεις στις παραστάσεις. 

Ο Ι. Ν. Αγίου Χαραλάμπους βρίσκεται  στα ανατολικά του Ι. Ν. των Παμμεγίστων Ταξιαρχών, της δεύτερης εκκλησίας  του πάρκου. Ο Αναστ. Ορλάνδος διασώζει ότι κτίστηκε στη θέση παλαιότερου ναού, του 18ου ή των αρχών του 19ου αιώνα, ο οποίος κατεδαφίστηκε. Ο πρώτος ναός ήταν μια καμαροσκέπαστη βασιλική με ημιεξαγωνική αψίδα ιερού που κοσμούνταν με τοιχογραφία της Πλατυτέρας στην κόγχη. Σήμερα, δεν σώζονται ορατά λείψανα του παλαιότερου ναού. Σε επιγραφή του δυτικού τοίχου του νέου ναού, αναφέρεται ως έτος θεμελίωσής του το έτος 1929 από Μικρασιάτες πρόσφυγες, οι οποίοι έφεραν μαζί τους την εικόνα του Αγίου Χαραλάμπους. Από την ίδια επιγραφή προκύπτει ότι έγιναν εργασίες και την περίοδο 1954-1959.

Η αγιογράφηση του ναού ξεκίνησε το 1943, έτος κατά το οποίο, στον νότιο τοίχο του, φιλοτεχνήθηκε η παράσταση των Εισοδίων της Θεοτόκου από τον Κωνσταντίνο Αρτέμη. Το μεγαλύτερο όμως μέρος της εικονογράφησης έγινε από τον  Αϊβαλιώτη  αγιογράφο και λογοτέχνη Φώτη Κόντογλου και τους συνεργάτες του Σπυρίδωνα Παπανικολάου και Νικόλαο Ιωάννου, σε διαδοχικές φάσεις, την χρονική περίοδο 1954 – 1958. Στις επιγραφές αναφέρονται και οι χορηγοί της τοιχογράφησης, ανάμεσα στους οποίους κύρια θέση κατέχει η οικογένεια Αδαμαντίου Κ. Χατζηπατέρα. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει η αναφορά αλλά και ο αυτοπροσδιορισμός των αφιερωτών ως «φυγάδες Μικρασίας», στην επιγραφή δίπλα στην κύρια είσοδο του ναού.

Η υπουργός Πολιτισμού διενήργησε αυτοψία στο «νεοβυζαντινό» αυτό ναό και δήλωσε:«ο ναός του Αγίου Χαραλάμπους είναι μία ακόμη ιστορική μαρτυρία της δραστηριότητας των Μικρασιατών προσφύγων στην Αθήνα. Ο εικονογραφικός του πλούτος πιστοποιεί την καταλυτική επίδραση  που άσκησε στην αναβίωση της Βυζαντινής Τέχνης ο Αϊβαλιώτης Φώτης Κόντογλου. Στα λογοτεχνικά του κείμενα  ο Κόντογλου  αναζητώντας «την ελληνικότητα», αναδείχθηκε σε έναν από τους σημαντικότερους  εκπρόσωπους  «της γενιάς του ´30».  Με το ζωγραφικό του έργο  έγινε  ένας από τους κύριους διαμορφωτές της βυζαντινής  εκκλησιαστικής τέχνης στα μέσα του 20ου αιώνα.

«Η Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεώτερων Μνημείων του ΥΠΠΟΑ δρομολογεί άμεσα τον προγραμματισμό και την υλοποίηση των σωστικών μέτρων για την προστασία του ζωγραφικού διακόσμου του ναού. Με την ολοκλήρωση των σχετικών μελετών οι οποίες ήδη εκπονούνται από την Εκκλησιαστική Επιτροπή του Αγίου Χαραλάμπους, θα δρομολογηθεί η ένταξη του έργου στον προγραμματισμό του ΥΠΠΟΑ για χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027. Παράλληλα, η Διεύθυνση Συντήρησης αναλαμβάνει την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών και την υλοποίηση του έργου της αποκατάστασης σημαντικών φορητών εικόνων, κάποιες εκ των οποίων αποτελούν κειμήλια που οι Μικρασιάτες πρόσφυγες έφεραν μαζί τους.