ΝΕΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ 

Οι επανεκδόσεις (Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο και Λίνα Βερτμίλερ) σώζουν την εορταστική  βδομάδα 

Του Νίνου Φένεκ Μικελίδη 

**** 1/2 – Ο λαβύρινθος του Πάνα

El laberinto del fauno. Ισπανία, 2006. Σκηνοθεσία-σενάριο: Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο. Ηθοποιοί: Ιβάνα Μπακέρο, Αριάντνα Γκιλ, Σέρτζι Λόπεζ, Μαριμπέλ Βερντού, Νταγκ Τζόουνς. 118´

Τις νεράιδες και μυθικά όντα όπως ο Πάνας αναμιγνύει με την πραγματικότητα, και συγκεκριμένα τον φασισμό, με τρόπο πρωτότυπο και συναρπαστικό, ο Μεξικανός σκηνοθέτης Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο στη βραβευμένη με τρία Όσκαρ αυτή ταινία του, που προβάλλεται σε επανέκδοση. Η ιστορία εκτυλίσσεται το 1944 στην Ισπανία του Φράνκο, ενώ ένας σαδιστής φασίστας αξιωματικός (εξαιρετικός στο ρόλο ο Σέρτζι Λόπεζ) κυνηγά και δολοφονεί τους κρυμμένους σ’ ένα δάσος  εναπομείναντες στρατιώτες του αντιφασιστικού στρατού. Στο επίκεντρο της ταινίας βρίσκεται η Οφηλία (μια πολύ καλή Ιβάνα Μπακέρο), ένα 13χρονο κοριτσάκι, που μισεί τον πατριό της φασίστα αξιωματικό, και που αντιμετωπίζει μια σειρά εφιαλτικές, κλεισροφοβικές περιπέτειες, τόσο με τους φασίστες γυρω της όσο και στο λαβύρινθο του δάσους, όπου συναντά διάφορα μαγικά έντομα, νεράιδες και τον τρομερό Πάνα του τίτλου. 

Ο Ντελ Τόρο (που λίγο πιο πριν είχε δώσει μιαν άλλη φανταστική ταινία, τη «Ράχη του διαβόλου») φτιάχνει εικόνες εικαστικά έξοχες (ένα από τα τρία Όσκαρ κέρδισε ο Γκιγιέρμο Ναβάρο για τη φωτογραφία του), συνδυάζοντας συχνά τον τρόμο (όχι μόνο τον τρόμο των παραμυθιών, αλλά και τον πραγματικό, και χειρότερο, τρόμο του φρανκικού καθεστώτος) με την ποίηση, για να μας αποκαλύψει πόσο πιο φριχτά είναι τα αληθινά τέρατα που ζουν γύρω μας, τέρατα που συναντάμε όχι μόνο σε φασιστικά καθεστώτα αλλά και σε πολλά  υποτιθέμενα δημοκρατικά, με την Οφηλία του να μετατρέπεται σε να είδος Αλίκης που περνάει από τον καθρέφτη του φρανκικού καθεστώτος στη χώρα του Πάνα.

Οι εικόνες του έχουν μια ποίηση κι ένα λυρισμό που σπάνια βλέπεις στο σύγχρονο κινηματογράφο, στοιχεία που, μαζί με τον εξαίρετο ρυθμό, δημιουργούν μιαν από τις πιο ωραίες, βουτηγμένες σε μια σκοτεινή ατμόσφαιρα, ταινίες φαντασίας, ταινία που δεν εχει χάσει τίποτα από την πρωτοτυπία και τη φρεσκάδα της. 

 

*** 1/2 – Ιστορία έρωτα και αναρχίας 

Film d’amore e d’anarchia. Ιταλία, 1973. Σκηνοθεσία-σενάριο: Λίνα Βερτμίλερ. Ηθοποιοί: Τζιανκάρλο Τζιανίνι, Μαριάντζελα Μελάτο, Πίνα Τζέι. 124´

Ο φασισμός είναι και στο επίκεντρο της άλλης ταινίας που προβάλλεται σε επανέκδοση. Εδώ, η σκηνοθέτρια, Λίνα Βερτμίλερ, στρέφεται στην Ιταλία του Μουσολίνι, όταν ένα ασυνήθιστο ζευγάρι αναρχικών σχεδιάζει να δολοφονήσει τον Ντούτσε. Ο Τούνιν, ένας νεαρός αγρότης φτάνει σ’ ένα μπορντέλο στη Ρώμη, μετά τη δολοφονία ενός αναρχικού φίλου του από τους φασίστες, όπου συναντά τη βασίλισσα του πορνείου, αλλά και επαναστάτρια, Σαλώμη (εξαίρετη η Μαριάντζελα Μελάτο, στην αλά-Τζιν Χάρολντ εμφάνιση της) και, μαζί σχεδιάζουν τη δολοφονία του Μουσολίνι. 

Ανάμεσα σε ένα ειδύλλιο που αναπτύσσεται μεταξύ του Τούνιν και της Τριπολίνα, μιας άλλης πόρνης, καιρός αρκετά τολμηρές ((ιδιαίτερα για την εποχή που πρωτοπαρουσιάστηκε η ταινία) σκηνές, παρακολουθούμε το σχεδιασμό της, αποτυχημένης τελικά, δολοφονίας, με την Βερτμίλερ να χρησιμοποιεί το μπορντέλο ως ένα είδος μικρόκοσμου για να μας δώσει την κριτική της πάνω σε μια φασιστική χώρα όπου ο αληθινός έρωτας αναπτύσσεται στους χώρους του περιθωρίου (κάτι που σίγουρα θα άρεσε και στον Παζολίνι), χρησιμοποιώντας παράλληλα τους χώρους όχι μόνο του μπορντέλου (που θυμίζει λίγο πίνακες του Λοτρέκ) αλλά και της Ρώμης (με τους δρόμους και τα μνημεία της) για να αναπλάσει την αληθινή ατμόσφαιρα της εποχής, ατμοσφαιρική που τονίζει η φωτογραφία του Τζιουζέπε Ροτούνο και η μουσική του Νίνο Ρότα. 

ΟΙ ΑΛΛΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ 

ΟΙ ΠΕΙΡΑΤΕΣ ΤΗΣ ΣΟΜΑΛΙΑΣ (The Pirates of Somalia). Σομαλία/Κένυα/Σουδάν, 2017. Σκηνοθεσία-σενάριο: Μπράιαν Μπάκλεϊ. Ηθοποιοί: Αλ Πατσίνο, Ίβαν Πίτερς, Μέλανι Γκρίφιθ, Μπάρκχαντ Άμπντι. 116´ 

Περιπέτεια βασισμένη σε βιογραφικό βιβλίο περιπέτεια με ήρωα τον Τζέι Μπάχαντιρ (Ίβαν Πίτερς) ένα νεαρό, φιλόδοξο Καναδό δημοσιογράφο, που ταξιδεύει στη Σομαλία, γνωρίζεται με πειρατές που τον εισάγουν στα μυστικά τους αλλά και στα παρασκήνια της πολιτικής. Με τον Αλ Πατσίνο σε ρόλο guest του διάσημου δημοσιογράφου που συμβουλεύει τον νεαρό Τζέι.