To «Suntan» του Αργύρη Παπαδημητρόπουλου αναδείχθηκε ο μεγάλος νικητής στη χθεσινοβραδινή απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ή αν θέλουμε να είμαστε… large, στα ελληνικά Όσκαρ!). 

Ο Παπαδημητρόπουλος επικράτησε των (εξίσου νέων στην πλειονότητά τους) συνυποψηφίων του Γιάννη Σακαρίδη, Σωτήρη Τσαφούλια και Αλέξανδρου Βούλγαρη, αλλά και του έμπειρου σκηνοθέτη της «Πολίτικης Κουζίνας» Τάσου Μπουλμέτη, στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας.

Το «Suntan» κέρδισε μάλιστα τα περισσότερα μεγάλα βραβεία «ΙΡΙΣ» (σκηνοθεσίας, σεναρίου, φωτογραφίας, α’ ανδρικού και β’ γυναικείου ρόλου). Συνολικά δηλαδή απέσπασε έξι.

Για το μεγάλο βραβείο κονταροχτυπήθηκαν μερικοί από τους πιο ταλαντούχους νέους Έλληνες σκηνοθέτες μας –εκπρόσωποι του λεγόμενου νέου κύματος στο ελληνικό σινεμά, με ταινίες που κυμαίνονται από το ερωτικό δράμα μέχρι την κρίση, το μεταναστευτικό και το συγχρονο ρατσισμό, και από το καθαρόαιμο θρίλερ (αλά ελληνικά), μέχρι τον πειραματικό κινηματογράφο.

Τρεις από τις ταινίες αυτές έχουν ήδη κυκλοφορήσει στις αίθουσες («Suntan», «Έτερος Εγώ» και αρκετό καιρό πριν ο «Νοτιάς»), το  «America Square» βγήκε στα σινεμά μόλις πριν από λίγες μέρες, ενώ το «Νήμα» προβλήθηκε μόνο στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης.

* Πολύ χαριτωμένη και φρέσκια η παρουσιάστρια της βραδιάς Κατερίνα Βρανά, με πηγαίο (ολίγον λαϊκό, αλλά τι πειράζει;) χιούμορ. Προέρχεται από το χώρο της stand up comedy (εξ ου και η αναφορά της στη σχέση της με την αείμνηστη Λουκία Ρικάκη, που ως γνωστόν ανέδειξε το είδος στην Ελλάδα).

Αν σκεφτεί κανείς πως η τελετή αναμεταδιδόταν από την Cosmote ΤV ήταν μάλλον σοφή η επιλογή. Νομίζω πως μέχρι σήμερα πάντως κορυφαίος παρουσιαστής των βραβείων υπήρξε ο ατακαδόρος Μάκης Παπαδημητρίου, ενώ η ατυχέστερη περίπτωση η Μίνα Ορφανού, κυρίως λόγω της δυσκολίας της να εκφραστεί.

* Και μια και ο λόγος για τη δυσκολία έκφρασης, η Βρανά σκόρπισε γέλιο με το σχόλιό της προς τον κύριο Κατσούφη (επι σειρά ετών πρόεδρο της ΕΑΚ), να μιλά εκτός από πιο δυνατά και πιο καθαρά. Είναι γνωστό σε όλους, πως ο κατά τ’ άλλα συμπαθής πρόεδρος δεν είναι ακριβώς ρήτορας. Εξ ου και η γνωστή καταγγελία της ΕΑΚ για  τη στάση της πολιτείας απέναντι στον πολύπαθο ελληνικό κινηματογράφο (που παραδοσιακά αναγιγνώσκεται κάθε χρόνο τέτοια μέρα) διαβάστηκε αυτήν τη φορά από την ηθοποιό Κόρα Καρβούνη, μέλος του Δ.Σ. της Ακαδημίας.

* Από τον Κατσούφη στον Φαφούτη που σκηνοθέτησε τη βραδιά λιτά και συμπαθητικά. Η οθόνη έμοιαζε να στηρίζεται σε αρχαιοελληνικές κολόνες, ενώ επί σκηνής δέσποζαν μερικά γιγαντιαία πούλια από τάβλι. Αν συνυπολογίσει κανείς τα τεράστια γυαλιά οράσεως από… σεμεδάκια που προανήγγελλαν κάθε κατηγορία στην οθόνη, τότε είχαμε και τους τρεις πυλώνες της νεοελληνικής κουλτούρας και αισθητικής. Εκτός του φραπέ φυσικά. Έξυπνο. Αν έλειπε μόνο αυτό το χαζοχαρούμενο τραγούδι που κάθε φορά προανήγγελλε την άφιξη του νικητή επί σκηνής…

* Φέτος πάντως ούτε διάσημο ξένο καλεσμένο είχαμε (τύπου Βανέσα Ρεντγκρέιβ) ούτε μιλιούνια από προσφυγες επί σκηνής. Τώρα που το καλοσκέφτομαι, ζήτημα είναι αν έθιξε κάποιος το θέμα των προσφύγων, εκτός από τον Θάνο Αναστόπουλο που μίλησε, υπαινικτικά, για την αρπαγή της Ευρώπης και τη Συρία. Σε αντίθεση με πέρυσι που η τελετή έμοιαζε με ακτιβιστική δράση, φέτος φτάσαμε στο άλλο άκρο.

Καμία «καταγγελία», μόνο τα γνωστά περί διαχρονικά ανύπαρκτης κινηματογραφικής πολιτικής, κατάργησης του ειδικού φόρου, φημολογούμενου κλεισίματος του ΕΚΚ, κριτικής για το νέο νομοσχέδιο περί ενίσχυσης των οπτικοακουστικών κ.λπ. κ.λπ. «Αν ήμασταν σαν τους οπαδούς που ζητούν γήπεδο, τοτε η πολιτεία θα ανταποκρινόταν αμέσως…», ανέφερε με  πικρή διάθεση η Ακαδημία.  Ούτε καν η εκλογή Τραμπ δεν αξιοποιήθηκε. Κρίμα…

* Για άλλη μια φορά πάντως άναψαν τα σχόλια πως αναλογικά ελάχιστα ήταν τα μέλη της ΕΑΚ που ψήφισαν, και πως από αυτά που ψήφισαν δεν είδαν όλα όλες τις ταινίες ως όφειλαν…

* Ρεντγκρέιβ ή Κεν Λόουτς (που βραβεύτηκε στην -για κάποιους αχρείαστη- κατηγορία της ξένης ταινίας) μπορεί να μην είχαμε. Είχαμε όμως Κώστα Βουτσά και Μάρθα Καραγιάννη. Η τελευταία παρέδωσε τιμητικό βραβείο στον λατρεμένο της, όπως είπε, συμπρωταγωνιστή, ο οποίος ευχαρίστησε την «εταιρεία» για το βραβείο του αυτό, ευχόμενος με χιούμορ να λάβει πολλά ακόμα μιας κι έχει όλον το χρόνο μπροστά του. Πλάκα πλάκα, στα 86 του χρόνια έχει ένα μωράκι 8 μηνών που όπως είπε «μας τρελαίνει»!

* Ένα από τα πιο γοητευτικά χαρακτηριστικά των τελετών της ΕΑΚ είναι το πόσο ετερόκλιτοι είναι οι άνθρωποι που επιλέγονται να απονείμουν τα βραβεία: φέτος είχαμε από την Τάμτα, μέχρι μαθητές του Καλλιτεχνικού Γυμνασίου Γέρακα, και από την Εύα Αντωνοπούλου του ΣΚΑΪ μέχρι την παρέα του FLIX. Και βέβαια τη μαραθωνοδρόμο Μαρία Πολύζου που στο τέλος απένειμε το μεγάλο βραβείο. Άκρως συμβολικό.

* Eίχε βέβαια και τις αμήχανες στιγμές της η απονομή. Η νέα ταινία του Κωνσταντίνου Γιάνναρη το «Ξύπνημα της Άνοιξης» όσο και η πολυσυζητημένη «Ρόζα της Σμύρνης» του Γιώργου Κορδέλλα δεν έλαβαν τον αριθμό των υποψηφιοτήτων που κάποιοι θα ανέμεναν. Ωστόσο τσίμπησαν από ένα βραβειάκι. Έλα όμως που στην περίπτωση της «Ρόζας» (βραβείο ενδυματολογίας) δεν ερχόταν κανείς να το παραλάβει. Η παρουσιάστρια το χειρίστηκε με πολύ χιούμορ, και τελικά την κατάσταση έσωσε ο διευθυντής φωτογραφίας Κωστής Γκίκας, που μάλλον είδε και αποείδε ο άνθρωπος και σηκώθηκε να το παραλάβει αυτός.

* Πολύ πλάκα είχε η Βρανά όταν, πάλι στη φάση του  βραβείου ενδυματολογίας, άρχισε να μιλά για τις ενδυματολογικές παρεμβάσεις της Ελληνίδας μάνας. Μάλιστα τα λεγόμενά της συνοδεύτηκαν από σύντομο βιντεάκι με σκηνές ταινιών από τον παγκόσμιο κινηματογράφο όπου αίφνης, όπως στην εμβληματική σκηνή με τον Ντι Κάπριο και την Ουίνσλετ στην πλώρη του Τιτανικού, μια χοντρή Ελληνίδα μαμά ντύνει με σκούφο και κασκόλ την ηρωίδα «για να μην της πουντιάσει»!

* Η ταινία του Aλέξανδρου Βούλγαρη (The boy) είχε για κάποιους δυσανάλογα πολλές υποψηφιότητες, αλλά αρκέστηκε τελικά σε δύο βραβεία –με την εκπληκτική Σοφία Κόκκαλη να λαμβάνει τελικά το βραβείο καλύτερης γυναικείας ερμηνείας. Στην ταινία, η ηθοποιός (που έπαιζε στην «Μικρά Αγγλία») ενσαρκώνει δύο ρόλους: μιας γυναίκας και ενός έφηβου, ενώ σε μια αποκρουστική σκηνή κόβει την γλώσσα της…

*Αδικημένος ο Γιάννης Σακαρίδης. Περιορίστηκε μόνο στο βραβείο μοντάζ για την «Πλατεία Αμερικής». Μπορεί να είναι μοντέρ, και μάλιστα διακεκριμένος, αλλά τα τελευταία χρόνια έχει δώσει εξαιρετικά δείγματα δουλειάς και ως σκηνοθέτης. Θα μπορούσε κάλλιστα να είχε πάρει ας πούμε το βραβείο σεναρίου (και το «Ετερος εγώ» έπαιζε δυνατά σε αυτήν  την κατηγορία) αντί του «Suntan». Και όχι μόνο.

Ο δε Μάκης Παπαδημητρίου ήταν και στην «Πλατεία Αμερικής» πρωταγωνιστής, κι έδωσε κι εκεί μια εξίσου δυνατή ερμηνεία. Μιλώντας στον ευχαριστήριο λόγο του, ο Σακαρίδης, ευχαρίστησε με χιούμορ τον …σκηνοθέτη της ταινίας (δηλαδή τον εαυτό του!) και συμβούλεψε τους κινηματογραφιστές να μην μοντάρουν οι ίδιοι τις ταινίες που σκηνοθετούν. Τέλος, ευχαρίστησε τον γιο του, τον μικρό Δημήτρη Σακαρίδη «που ήταν εκεί».

*Υποψήφιος μπαμπάς και ο ταλαντούχος (και πολύ ωραίος τύπος) Προμηθέας Αλειφερόπουλος ο οποίος ανακοίνωσε το βραβείο Β’ Ανδρικού Ρόλου, Το βραβείο απέσπασε ο πάντα εξαιρετικός Θέμης Πάνου, αλλά αξίζει να αναφέρουμε πως οι υποψήφιοι για το «Park» της Σοφίας Εξάρχου ήταν… 11.

*«Δεν φοβάμαι τίποτα, δεν ελπίζω τίποτε, είμαι… δεύτερη» είπε η παρουσιάστρια προαναγγέλλοντας το βραβείο β’ γυναικείου ρόλου και σκορπίζοντας γέλια στο κοινό. Πρέπει πάντως να πούμε πως ο ρόλος της Ελλης Τρίγγου δεν ήταν καθόλου μα καθόλου δεύτερος. Μένουμε με την απορία…

*Ευχαριστώ όλους τους «Suntanιστές», είπε ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος παραλαμβάνοντας τα βραβεία του, και προσθέτοντας στο τέλος πως δεν του αρέσει να δουλεύει με συνεργάτες, αλλά με κολλητούς. «Μ’ αρέσει που είσαστε βλαμμένα και σας αγαπώ», είπε συγκινημένος. Εκείνο το καλοκαίρι στην Αντίπαρο το πέρασαν, μάθαμε, σε ένα κάμπινγκ.

«Ευχαριστώ τη Μιλού και τη  Δάφνη που έμειναν στην ίδια σκηνή μαζί μου», είπε ο σκηνοθέτης. Μη βάζετε διάφορα με το μυαλό σας. Πρόκειται για τις δύο γυναίκες της ζωής του, τη γυναίκα και την κόρη του…

Και του χρόνου.

ΤΑ ΒΡΑΒΕΙΑ

Βραβείο Ειδικών Εφέ

Από την ταινία «Έτερος Εγώ» οι Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος και Αντώνης Κοτζιάς.

Βραβείο Μακιγιάζ

Από την ταινία «Νήμα» η Ιωάννα Λυγίζου.

Βραβείο Ήχου

Από την ταινία «Park» οι Στέφανος Ευθυμίου, Κώστας Βαρυμποπιώτης, Περσεφόνη Μήλιου και Βάλια Τσέρου.

Βραβείο Ενδυματολογίας

Από την ταινία «Η Ρόζα της Σμύρνης» η Γιούλα Ζωιοπούλου.

Βραβείο Σκηνογραφίας

Από την ταινία «Νοτιάς» ο Σπύρος Λάσκαρης.

Βραβείο Πρωτότυπης Μουσικής

Από την ταινία «Το Ξύπνημα της Άνοιξης» ο Drog_A_Tek.

Βραβείο Μοντάζ

Από την ταινία «America Square» ο Γιάννης Σακαρίδης.

Βραβείο Φωτογραφίας

Από την ταινία «Suntan» ο Χρήστος Καραμάνης.

Βραβείο Ξένης Ταινίας

“Ι, Daniel Blake” του Κεν Λόουτς

Βραβείο Β΄ Γυναικείου Ρόλου

Από την ταινία «Suntan» η Έλλη Τρίγγου.

Βραβείο Β΄ Ανδρικού Ρόλου

Από την ταινία «Νοτιάς» ο Θέμης Πάνου.

Βραβείο Α΄ Γυναικείου Ρόλου

Από την ταινία «Νήμα» η Σοφία Κόκκαλη.

Βραβείο Α΄ Ανδρικού Ρόλου

Από την ταινία «Suntan» ο Μάκης Παπαδημητρίου.

Βραβείο Σεναρίου

Από την ταινία «Suntan» οι Αργύρης Παπαδημητρόπουλος και Σύλλας Τζουμέρκας.

Βραβείο Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη

Από την ταινία «Park» η Σοφία Εξάρχου.

Βραβείο Σκηνοθεσίας

Από την ταινία «Suntan» ο Αργύρης Παπαδημητρόπουλος.

Βραβείο Ταινίας Μικρού Μήκους

Από την ταινία «Limbo» η Κωνσταντίνα Κοτζαμάνη.

Βραβείο Ταινίας Κινουμένων Σχεδίων (Animation)

Από την ταινία «Αίνιγμα» οι Αντώνης Ντούσιας και Άρης Φατούρος.

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Τεκμηρίωσης (Ντοκιμαντέρ)

Από την ταινία «Η Τελευταία Παραλία» οι Nicoletta Romeo, Στέλλα Θεοδωράκη, Θάνος Αναστόπουλος, Guillaume de Seille και Davide Del Degan.

Βραβείο Μεγάλου Μήκους Ταινίας Μυθοπλασίας

Από την ταινία «Suntan» οι Φαίδρα Βόκαλη και Αργύρης Παπαδημητρόπουλος.