Οι αρχές της γαλλικής πόλης Καλαί σκοπεύουν να τοποθετήσουν μία γυάλινη ή διαφανή πλαστική προθήκη για να προστατέψουν το γκράφιτι, το διάσημου καλλιτέχνη του δρόμου Banksy το οποίο βρίσκεται στην τσιμεντένια βάση μιας γέφυρας μέσα στο κέντρο συγκέντρωσης προσφύγων.

Το έργο παρουσιάζει ως πρόσφυγα τον συνιδρυτή της Apple Στιβ Τζομπς που πέθανε από καρκίνο το 2011. Τα ίδια μέτρα προστασίας θα ληφθούν και για άλλα δύο έργα του Banksy που βρίσκονται στο Καλαί. «Ανακαλύψαμε την ύπαρξη αυτού του έργου τέχνης την Παρασκευή κι αποφασίσαμε να το προστατεύσουμε, για να μην καταστραφεί», είπε μια εκπρόσωπος του δήμου του Καλαί.

Η Νατάσα Μπουσάρ, δήμαρχος του Καλαί, δήλωσε στην τοπική εφημερίδα Nord Littoral πως το έργο αποτελεί μια ευκαιρία για την πόλη. «Είναι πολύ καλό, στέλνει ένα μήνυμα», σημείωσε. Ο Banksy – η ταυτότητα του οποίου δεν έχει γίνει γνωστή μέχρι σήμερα – τόνισε, σε μια σπάνια δήλωσή του στα βρετανικά ΜΜΕ, ότι ο μοναδικός λόγος που υπάρχει η Apple είναι πως οι αρχές των ΗΠΑ είχαν επιτρέψει να μετεγκατασταθεί στη χώρα αυτή ένας νεαρός από την πόλη Χομς της Συρίας.

«Συχνά μας οδηγούν να πιστέψουμε ότι η μετανάστευση στερεί πόρους από μια χώρα, αλλά ο Steve Jobs ήταν ο γιος ενός Σύρου μετανάστη», ανέφερε ο Banksy, που έχει γίνει διάσημος για τις ειρωνικές και αναπάντεχες τοιχογραφίες του σε απροσδόκητα μέρη.

 

Περίπου 6.000 πρόσφυγες και μετανάστες, που έφυγαν για να σωθούν από τους πολέμους και τη φτώχεια στην Αφρική και στη Μέση Ανατολή, ζουν στη λεγόμενη «ζούγκλα» των καταυλισμών υποδοχής στο Καλαί και πολλοί από αυτούς έχουν προσπαθήσει επανειλημμένα να φθάσουν στη Βρετανία πηδώντας πάνω σε φορτηγά, μπαίνοντας κρυφά σε τρένα, ή με τα πόδια, μέσω του υπόγειου τούνελ.

 

Μια δεύτερη τοιχογραφία του Banksy, στην ακτή του Καλαί, εικονίζει ένα παιδί που κοιτάζει με ένα τηλεσκόπιο τον ορίζοντα, προς την κατεύθυνση της Βρετανίας. Ένα όρνιο κάθεται πάνω στο τηλεσκόπιο.

 

ban raft

Ένα τρίτο έργο του καλλιτέχνη στην ίδια πόλη, κοντά στην υπηρεσία μετανάστευσης, είναι ένα ασπρόμαυρο αντίγραφο του πίνακα Σχεδία της Μέδουσας, της διάσημης, τεράστιας ελαιογραφίας σε καμβά του Ζαν-Λουί Τεοντόρ Ζερικό (1819). Απεικονίζει επιζώντες, πάνω σε μια σχεδία, που κουνάνε απελπισμένα τα χέρια για να τραβήξουν την προσοχή των επιβαινόντων σε ένα άλλο πλοίο, που μοιάζει με σύγχρονο γιοτ, στον ορίζοντα. Η λεζάντα στον ιστότοπο του Banksy: «δεν είμαστε όλοι στο ίδιο καράβι».

 

Τον Σεπτέμβριο, ο Βρετανός καλλιτέχνης είχε ανακοινώσει μέσω του ιστοτόπου του ότι η ξυλεία και άλλα είδη από το θεματικό πάρκο Dismaland, που είχε δημιουργήσει προσωρινά στη δυτική Αγγλία, επρόκειτο να σταλούν για να φτιαχτούν καταλύματα για τους πρόσφυγες στο Καλαί.