Retro Classic 2008. Eίναι η πρώτη φορά που επισκέπτομαι ένα τόσο μεγάλο παζάρι αυτοκινήτου. Άξαφνα ένας ήχος που θύμιζε βομβαρδιστικό του Β’ΠΠ σκεπάζει τα πάντα. Όλοι γυρνάνε προς το σημείο που έρχεται ο θόρυβος. Μία θηριώδης Buick Riviera σταθμεύει πιάνοντας δύο θέσεις, όχι γιατί ο οδηγός είναι απρόσεχτος αλλά γιατί το αυτοκίνητο είναι τεράστιο. Καλώς ήρθατε στον κόσμο των Muscle Cars, ξεχάστε τις ελαφρές Porsche, Ferrari και Lotus γιατί εδώ ισχύει το «Big is Beautiful».

Τα βλέπεις σε κάθε εκδήλωση παλιού αυτοκινήτου. Με τον όγκο τους και τον ακατέργαστο ήχο των τεράστιων V8 τραβάνε τα βλέμματα και του πιο σνομπ ιδιοκτήτη Porsche ή Ferrari. Έχουν φανατικούς οπαδούς σε όλον τον κόσμο, είναι αντικείμενο λατρείας από διάφορους μετατροπείς με αμέτρητες custom κατασκευές.

Tα έχετε δει στην τηλεόραση στους Dukes of Hazard και οι παλιότεροι στο Starsky and Hutch (Ford Gran Torino), στο σινεμά στην διάσημη σκηνή καταδίωξης με την πράσινη Mustang Fastback του «Bullit» Steve McQueen και στην σύγχρονη σειρά ταινιών The Fast and the Furious. Τα Muscle Cars είναι ότι πιο κλασσικό κατασκεύασε και ακόμα κατασκευάζει η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία.

Το Detroit πειραματίστηκε με πολλούς κινητήρες μέχρι μεταπολεμικά να καταλήξει σε δύο βασικές κατηγορίες. Τους μικρότερους εξακύλινδρους εν σειρά και τους μεγαλύτερους, Big Block, V8 ενώ η Chrysler λάνσαρε τον V8 Hemi από την δεκαετία του ΄50. Από τότε τα αυτοκίνητα που ήταν εξοπλισμένα με τους ισχυρότερους κινητήρες λεγόταν Muscle Cars, όπως το Ford και η Chevrolet Corvette, την επανάσταση όμως την έφερε ένα …Άλογο.

Ford Mustang και Pony Cars

Ούτε πέρασε από το μυαλό των ανθρώπων της General Motors τι θα προκαλούσαν με την παρουσία της Chevrolet Corvair στις αρχές του ΄60 . Η Ford με την καθοδήγηση του Lee Iaccoca και την εποπτεία του Henry Ford II , θέλοντας να απαντήσει και αυτή με ένα φτηνό μοντέλο, λάνσαρε, στο World Fair του 1965, την Mustang.

Αν η Corvair όμως ήταν ένα ασταθές και προβληματικό αυτοκίνητο, η Mustang ήταν ένα στιβαρό, φτηνό σπορ αυτοκίνητο που στην αρχή ήταν εξοπλισμένο με τον βασικό εξακύλινδρο κινητήρα της φίρμας . Η επιτυχία της ήταν μεγάλη αλλά η Stang δεν θα γινόταν ποτέ κλασσική εάν η διοίκηση της Ford δεν αποφάσιζε να εξοπλίσει το νέο μοντέλο με τους ισχυρότερους Big Block V8. Κάπως έτσι άρχισε η χρυσή εποχή των Muscle Cars που κράτησε μέχρι την πρώτη πετρελαϊκή κρίση.

Η πρώτη γενιά της Mustang έμεινε στην παραγωγή μέχρι τις αρχές του ΄70 , με διάφορα facelifts . Η εμπορική επιτυχία της ήταν τέτοια που με τα χρόνια γινόταν όλο και πιο ισχυρή , ήταν διαθέσιμη σε τρείς εκδόσεις , Fastback, Hardtop και Cabrio και είχε το δικό της λογότυπο -ένα άλογο που καλπάζει . Το 1965 ο κινητήρας των 4728 κ.εκ. απέδιδε 270 ίππους , η κίνηση μεταδιδόταν στους πίσω τροχούς μέσω ενός τετρατάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου (ή τριτάχυτου αυτόματου) , το βάρος ήταν περίπου 1400 κιλά και τα φρένα ήταν ταμπούρα μπρος και πίσω.

Το 1968 εκτός από αισθητικές αλλαγές , η απόδοση ανέβηκε στους 320 ίππους ενώ ήταν διαθέσιμη και με δισκόφρενα. Την ίδια χρονιά εμφανίστηκε η κλασσική Shelby Gt500 KR που ήταν εξοπλισμένη με έναν επτάλιτρο V8 ισχύος 400 ίππων και βάρος περί τα 1500 κιλά. Μαζί με την BOSS 429, που είχε λιγότερη ιπποδύναμη και ήταν εξοπλισμένη με αεροτομή, εισαγωγή στο μαύρο καπό και spoiler ήταν από τις πιο γρήγορες της σειράς αφού ξεπερνούσαν κατά πολύ τα 200 χλμ/ω τελικής ταχύτητας.

 

Μια αστεία πτυχή της ιστορίας της Mustang είναι η διάθεση του μοντέλου από μεγάλη φίρμα ενοικιάσεων αυτοκινήτων. Λίγο καιρό μετά οι άνθρωποι της εταιρίας ανακάλυπταν ότι τα αυτοκίνητα γύρισαν πίσω με φαγωμένα λάστιχα και ίχνη αυτοκόλλητων στις πόρτες, απόδειξη ότι αυτοί που τα ενοικίαζαν τα χρησιμοποιούσαν σε αγώνες.

Από το άλογο στο ψάρι

Φυσικά ο ανταγωνιστές αντέδρασαν σχεδόν αμέσως , η Chrysler το 1968 με το Barracuda πρώτης γενιάς που απέδιδε 300 ίππους και έμοιαζε αισθητικά με το φθηνότερο Valliant (οι παλιότεροι θα τα θυμούνται ως περιπολικά της Χωροφυλακής) ενώ το 1970 παρουσίασε τα αδελφά μοντέλα Barracuda II και Challenger με το πρώτο να βάζει τα γυαλιά στην Mustang με την έκδοση Cuda AAR του 1970 να αποδίδει 425 ίππους κάτω από το συνθετικό, μαύρο καπό.

Η Chevrolet παρουσίασε το Camaro το 1967 με ισχυρότερη έκδοση την SS396 του 1970 που μοιραζόταν το ίδιο πάτωμα και κινητήρες με το Pontiac Firebird με την έκδοση Trans Am να ξεπερνά τους 300 ίππους.

Dukes of Hazard και Beep Beep

Η μόδα των Muscle Cars πέρασε και στην μεγαλύτερη κατηγορία αλλά και σε εταιρίες που είχαν ένα πιό πολυτελές προφίλ όπως η Mercury, θυγατρική της Ford με το Cougar που στην πρώτη του γενιά μοιραζόταν πολλά με την Mustang. H Dodge από την άλλη παρουσίασε το πολύ όμορφο Charger το οποίο έγινε διεθνές γνωστό ως o General Lee το αυτοκίνητο δηλαδή των Dukes of Hazard.

Στην πιο γρήγορη του έκδοση με την ονομασία Daytona είχε ένα αεροδυναμικό πρόσθετο ρύγχος εμπρός μαζί με μία πολύ μεγάλη αεροτομή για μεγαλύτερη σταθερότητα και τελική ταχύτητα 225 χλμ/ω. Επίσης ογκώδες , με πιο γνωστή την ανοιχτή του έκδοση το Pontiac GTO απέδιδε 360 ίππους στην έκδοση “The Judge” του 1970 που ήταν εξοπλισμένο με πίσω αεροτομή.

Άλλη μια εντυπωσιακή παρουσία ήταν και το Plymouth Roadrunner που πήρε το όνομα του από το γνωστό πουλί της γνωστής σειράς κινουμένων σχεδίων “Roadrunner and Will E. Coyote“ της Warner Bros . Η πρώτη γενιά εμφανίστηκε το 1968 , ενώ το 1970 παρουσιάστηκε η ισχυρότερη έκδοση με τον επτάλιτρο V8 Hemi και απόδοση που ξεπερνούσε τους 400 ίππους με την ονομασία Super Bird. H έκδοση αυτή είχε, όπως και η Daytona , πρόσθετο αεροδυναμικό ρύγχος και μεγάλη αεροτομή. Το 1971 παρουσιάστηκε και μια δεύτερη γενιά του αυτοκινήτου.

Ιδιαίτερη περίπτωση αποτελούν τα Cadillac Eldorado του 1970 αλλά και το Oldsmobile Toronado του 1966 τα οποία για πρώτη φορά στις ΗΠΑ είχαν κίνηση εμπρός, έχοντας κατά τα άλλα κοινά χαρακτηριστικά με τα άλλα αυτοκίνητα της εποχής, δηλαδή V8 κινητήρες, βάρος που πλησίαζε τους 2 τόνους, χειροκίνητα κιβώτια 4 και αυτόματα τριών σχέσεων και προαιρετικά δισκόφρενα.

Η μοιραία πετρελαϊκή κρίση

Τα Muscle Cars ήταν η αμερικανική άποψη για την γρήγορη οδήγηση. Είχαν αργά κιβώτια, μαλακές αναρτήσεις και αδύναμα φρένα. Ήταν περισσότερο Cruisers παρά αγωνιστικές κατασκευές. Ήταν όμως προσιτά, σε σχέση με τις εξωτικές Ferrari, Porsche, Lamborghini και Maserati, κατασκευάστηκαν σε μεγάλους αριθμούς και το σπουδαιότερο είχαν απλούς ανθεκτικούς και πανίσχυρους κινητήρες .

Όμως η πετρελαϊκή κρίση των αρχών της δεκαετίας του ΄70 έπιασε την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία απροετοίμαστη. Από την άλλη οι αυστηρότερες περιβαλλοντολογικές προδιαγραφές σήμαναν το τέλος των ισχυρών V8. Τα Muscle Cars ή άλλαξαν χαρακτήρα , με κύριο παράδειγμα την κάκιστη δεύτερη γενιά του Mustang ή είχαν πολύ μικρή ιπποδύναμη όπως η Corvette του 1983 που απέδιδε 180 ίππους ή η Camaro με τον τετρακύλινδρο κινητήρα Iron Duke.

Τα υβρίδια και η επιστροφή

Οι πανίσχυροι αμειρκανικοί V8 έκαναν μία δέυτερη καριέρα τοποθετημένοι και σε πολλά ευρωπαϊκά αυτοκίνητα τα οποία στις ΗΠΑ αποκαλούσαν “υβρίδια” όπως τα ελβετικά Monteverdi, το γνωστό De Tomaso Pantera, τα ιταλικά Iso και Bizzarini αλλά, την αγωνιστική Lola T70 και κάποια μοντέλα της McLaren.

Η νέα αρχή των Muscle Cars έγινε όταν Detroit αποφάσισε να γυρίσει πίσω στις ρίζες. Έτσι Mustang το 2005 έμοιαζε αισθητικά με την πρώτη γενιά, με μία διαφημιστική καμπάνια που ανέστησε ψηφιακά και τον Steve McQueen ως Bullit. Σήμερα τα Muscle Car περνάνε μιά δεύτερη νεότητα με τα Ford Mustang , Dodge Charger και Challenger, Chevrolet Corvette αλλά και έναν καινούργιο που δεν υπήρχε στην παλιά εποχή το Dodge Viper. Και για να πεισθείτε ότι οι αμερικανοί δεν έβαλαν μυαλό κάποια από αυτά έχουν και Burn Out Mode…

Eπεξηγήσεις φωτογραφιών

  1. Το έμβλημα των Ford Mustang.
  2. Ένας περίπου General Lee. Ένα Dodge Charger Road-Truck
  3. Πάνω το Plymouth Barracuda δέυτερης γενιάς , στο μέσο το μοντέλο της πρώτης γενιάς και κάτω το Plymouth Roadrunner Superbird.
  4. Πάνω μία Corvette και κάτω μια Chevy Camaro δεύτερης γενιάς.
  5. Πάνω η πρώτη Pomtiac Firebird και κάτω το μοντέλο από την δεκαετία του ’70
  6. Τρείς υπέροχες Mustang. Πάνω η Boss , στο μέσον δύο Fastback και κάτω μιά Shelby από το 1971.
  7. Πάνω ένα Dodge Charger κάτω ένα Challenger.

8.-9.-10.   Πάνω η Mustang δεύτερης γενιάς, στο μέσον μια από την δεκαετία του ΄80 και κάτω δύο από το 2005.