Το κεντρικά της BMW και κάτω δεξιά το Μουσείο

 

Κείμενο-φωτ.: Κώστας Κουφογιώργος

Ο τρίτος μεγάλος στην κατασκευή πολυτελών αυτοκινήτων στη Γερμανία, μαζί με την AUDI και τη Mercedes, η BMW, έχει την έδρα αλλά και το Μουσείο της σε ένα εντυπωσιακής, μοντέρνας αισθητικής κτηριακό συγκρότημα που λέγεται Kόσμος της BMW και περιλαμβάνει ένα σύγχρονο εκθεσιακό κέντρο, τον πύργο της διοίκησης και το Μουσείο.

Το φουτουριστικό τοπίο το συμπληρώνουν το Ολυμπιακό Στάδιο του Μονάχου από τους Αγώνες του 1972 και ο πύργος της πόλης που συνορεύουν με τις εγκαταστάσεις της BMW. O επισκέπτης έχει την ευκαιρία να δει όλα τα νέα μοντέλα της φίρμας, είτε της BMW είτε της Rolls Royce είτε της MINI, αλλά το δικό μας ενδιαφέρον στράφηκε στο Μουσείο που μας περιγράφει όλη την ιστορία των Βαυαρών, με κάποια μικρά θέματα πρακτικότητας, μιας και το κτήριο είναι κάπως… λαβυρινθώδες.

 

2 4 6 16

Η έκδοση δρόμου της Μ1

 

Πριν από τον Πόλεμο

Η Bayerische Motoren Werke ξεκίνησε από την παραγωγή αεροπορικών κινητήρων και μοτοσικλετών. Άλλωστε το σήμα της συμβολίζει την κίνηση έλικα αεροπλάνου και τα χρώματα, το γαλάζιο και το λευκό, τη σημαία του κρατιδίου της Βαυαρίας. Στην αγορά αυτοκινήτου μπήκε προπολεμικά εξαγοράζοντας την DIXI από το Eisenach της Α. Γερμανίας, η οποία κατασκεύαζε κατόπιν αδείας το αγγλικό Austin 7. Eκείνη την εποχή εκτός από την BMW υπήρχε και η Eisenach Motoren Werke, που κατασκεύαζε τα ίδια μοντέλα με έδρα την ομώνυμη πόλη.

 

Στον Πόλεμο, εκτός από την πασίγνωστη τρίκυκλη στρατιωτική μοτοσικλέτα, κατασκεύαζε και τους αστεροειδείς κινητήρες που εξόπλιζαν το καταδιωκτικό Focke Wulf, αλλά και πρώιμους αεριωθούμενους κινητήρες, οι οποίοι είναι ανάμεσα στα εκθέματα του Μουσείου.

Μετά τον Πόλεμο και το χωρισμό της Γερμανίας σε δύο κράτη, οι Ανατολικογερμανοί εκμεταλλεύτηκαν τις εγκαταστάσεις του εργοστασίου της BMW στο Eisenach της Θουριγγίας και κατασκεύαζαν και αυτοί τις δικές τους BMW, κάτι που μάλλον δεν άρεσε στους δυτικούς. Το εργοστάσιο αργότερα κατασκεύαζε τα, γνωστά στους παλιότερους, αυτοκίνητα Wartburg.

 

3 4 6 16

Τα αυτοκίνητα του James Bond

 

Aπό την προπολεμική εποχή της BMW το Μουσείο μάς παρουσιάζει το DIXI, την 327, την 328, αλλά και ειδικές, μοναδικές αγωνιστικές δημιουργίες, όπως δύο 328 από τη δεκαετία του ’30, μια Superleggera και ένα πρωτότυπο για τον αγώνα Mille Miglia.

 

Παραλίγο χρεοκοπία και «007»

Μεταπολεμικά η BMW παρουσίασε το μικροσκοπικό Isetta με κινητήρα μοτοσικλέτας και στη συνέχεια προσπάθησε να μπει στην κατασκευή πολυτελών αυτοκινήτων, με την 502, την 503 και την 507, οι οποίες σήμερα μπορεί να στολίζουν το Μουσείο, αλλά εκείνη την εποχή ήταν εμπορικές αποτυχίες που παραλίγο να οδηγήσουν την εταιρεία στη χρεοκοπία. Τη λύση έφεραν οι 1600, 1800 και 02, στις οποίες αναφερθήκαμε στο κείμενο της προηγούμενης εβδομάδας.

 

Εκτός από τους «σωτήρες», ανάμεσα στα εκθέματα βρίσκονται η όμορφη CS, η σειρά 3 και 5, πειραματικά οχήματα, αλλά και τα αυθεντικά αυτοκίνητα που έπαιξαν στις ταινίες του James Bond.

 

4 4 6 16

Στην κορυφή: CS, M3 Dtm, 320 turbo. Πάνω: η V12 LMR από το 1999

 

Μεγάλο μέρος της έκθεσης ανήκει στις μοτοσικλέτες, από την προαναφερθείσα στρατιωτική μέχρι τις αστυνομικές αλλά και αγωνιστικές κατασκευές. Η συλλογή Μοτοσικλετών του Μουσείου είναι πραγματικά πλήρης.

 

Μ, Art Cars και αγωνιστικές κατασκευές

Πρώτη η πολύ γνωστή Μ1. Το πρώτο υπεραυτοκίνητο της BMW προερχόταν από την Turbo του 1972 και είχε μια σπουδαία καριέρα σαν αγωνιστικό και οδηγήθηκε, ως champ car, από πολλούς πιλότους της Formula 1, όπως οι Lauda και Piquet. Ομολογουμένως ένα από τα ομορφότερα μοντέλα της ΒΜW βρίσκεται σε εδική ενότητα όπου παρουσιάζονται οι γρήγορες κατασκευές με τον κωδικό Μ, όπως η πρώτη και επίσης επιτυχημένη Μ3, η οποία ήδη έχει πάρει θέση ανάμεσα στα κλασικά αποκτήματα της αγοράς κλασικού αυτοκινήτου. Τη σειρά Μ εγκαινίασε η CS του 1972.

 

5 4 6 16

Art Cars. Στην κορυφή, Andy Warhol από το 1979, πάνω αριστερά Frank Stella

από το 1976 και πάνω δεξιά αυτό του Roy Lichtenstein από το 1977

 

Ένα από τα σημαντικότερα εκθέματα είναι η Brabham BT 52, με την οποία ο Nelson Piquet κέρδισε το παγκόσμιο πρωτάθλημα το 1983. O κινητήρας προερχόταν από τα μοντέλα παραγωγής της BMW, ήταν τετρακύλινδρος, χωρητικότητας 1.500 κ.εκ. και απέδιδε μέχρι 1.400 ίππους για τις κατατακτήριες δοκιμές. Ήταν το πρώτο μονοθέσιο με υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα που κέρδισε πρωτάθλημα στη Formula 1.

 

Η ενασχόληση της BMW με τους αγώνες τουρισμού είναι μακρόχρονη και επιτυχημένη. Στο Μουσείο παρουσιάζονται μεταξύ άλλων οι CS Turbo Group 5 (1976), M3 DTM (δεκαετία ΄90), 320 Turbo Group 5 (1979) και η V12 LMR που κέρδισε τις 24 ώρες του Lemans το 1999 με τους Pierluigi Martini, Yannick Dalmas και Joachim Winkelhock.

 

Το Μουσείο καταφέρνει να συνδυάσει το αυτοκίνητο με την τέχνη, αφού τη δεκαετία του ΄70 η BMW ανέθεσε σε διάσημους καλλιτέχνες, όπως ο Andy Warhol και ο Roy Lichtenstein, να «βάψουν» διάφορα αγωνιστικά της. To αποτέλεσμα είναι εντυπωσιακό και τα αυτοκίνητα αυτά έμειναν στην ιστορία ως Art Cars. Τα αγωνιστικά δυστυχώς δεν ανήκουν στα μόνιμα εκθέματα (το 2011 ήταν εκεί, αλλά το 2016 δεν ήταν διαθέσιμα).

 

6 4 6 16

Στην κορυφή η Brabham του 1983 και δίπλα ο κινητήρας της,

πάνω αριστερά η 328 Superleggera και πάνω δεξιά η 328 Mille Miglia

 

Σίγουρα ένα εντυπωσιακό Μουσείο, εύκολα προσβάσιμο και ένας γνωστός τουριστικός προορισμός, που σημαίνει ότι δεν είναι σπάνιο να επικρατεί το αδιαχώρητο από τους επισκέπτες.