Οι επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης αποτελούν περιουσιακά στοιχεία ζωτικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα της Ευρώπης. Είναι, συνεπώς, κρίσιμο να παρασχεθεί η κατάλληλη οικονομική στήριξη και ρευστότητα, οι οποίες θα τους δώσουν τη δυνατότητα να αντεπεξέλθουν στην τρέχουσα δύσκολη οικονομική συγκυρία.

Σε αυτό το πλαίσιο, το πρόγραμμα «Δημιουργική Ευρώπη» —και ειδικότερα το σκέλος του «MEDIA»— θα διαδραματίσουν καίριο ρόλο. Τα τελευταία 30 χρόνια, το εν λόγω πρόγραμμα αποτελεί το κύριο μέσο στήριξης που παρέχει η ΕΕ στον πολιτιστικό και στον δημιουργικό τομέα, συμπεριλαμβανομένου του οπτικοακουστικού κλάδου.

Βάσει της πολιτικής συμφωνίας για τον επόμενο μακροπρόθεσμο προϋπολογισμό και το μέσο ανάκαμψης Next Generation EU, η οποία επιτεύχθηκε στις 10 Νοεμβρίου 2020, ο προϋπολογισμός του προγράμματος «Δημιουργική Ευρώπη» για την περίοδο 2021-2027 θα αυξηθεί κατά περίπου 58 %, με συνολικό κονδύλιο ύψους 2,2 δισ. EUR σε τιμές 2018 (έναντι 1,4 δισ. EUR για την περίοδο 2014-2020 σε τιμές 2018, σε επίπεδο ΕΕ-27). Επίσης, βάσει της πρότασης της Επιτροπής και έως την οριστικοποίηση των διαπραγματεύσεων, το πρόγραμμα θα συμπεριλάβει για πρώτη φορά δράσεις που εστιάζονται στην ελευθερία και την πολυφωνία των μέσων ενημέρωσης, στη δημοσιογραφία και στον γραμματισμό στα μέσα ενημέρωσης.

Συμπεράσματα του Συμβουλίου: Ανάκαμψη και μετασχηματισμός των ευρωπαϊκών μέσων ενημέρωσης

Χθες,το Συμβούλιο ενέκρινε συμπεράσματα για τη στήριξη της ανάκαμψης και του μετασχηματισμού του ευρωπαϊκού τομέα των μέσων ενημέρωσης.

Η οπτικοακουστική βιομηχανία και ο τομέας των ειδησεογραφικών μέσων αποτελούν σημαντικούς οικονομικούς παράγοντες με ετήσιο κύκλο εργασιών ύψους 193 δισ. €, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Και οι δύο τομείς επλήγησαν κατά τη διάρκεια της κρίσης της COVID-19. Τα διαφημιστικά έσοδα μειώθηκαν κατά περισσότερο από 20 % και οι κινηματογράφοι στην Ευρώπη υπέστησαν τεράστιες απώλειες. Για τον λόγο αυτό, τα κράτη μέλη καλούνται να αξιοποιήσουν τον μηχανισμό ανάκαμψης και ανθεκτικότητας, που αποτελεί το χρηματοδοτικό μέσο της ΕΕ μετά την κρίση, και να επενδύσουν στην επιτάχυνση του ψηφιακού μετασχηματισμού και της πράσινης μετάβασης του τομέα των ειδησεογραφικών μέσων και του οπτικοακουστικού τομέα.

Δηλώσεις του Υπουργού Πολιτισμού της Πορτογαλίας Graça Fonseca

Ο ρόλος των ειδησεογραφικών μέσων και της οπτικοακουστικής βιομηχανίας στην παροχή έγκυρης ενημέρωσης και ψυχαγωγίας είναι πολύ σημαντικός για τον δημοκρατικό διάλογο και την πολιτιστική πολυμορφία της Ευρώπης. Ωστόσο, τα μέσα ενημέρωσης και ο οπτικοακουστικός τομέας αντιμετωπίζουν τεράστιες προκλήσεις, όπως οι αλλαγές στις συνήθειες τηλεθέασης των πολιτών και η απώλεια διαφημιστικών εσόδων. Η COVID-19 δημιούργησε πρόσθετη πίεση και στους δύο τομείς. Τα συμπεράσματα που εγκρίναμε σήμερα καθορίζουν σαφή μέτρα προκειμένου οι εν λόγω τομείς να μπορέσουν να ανακάμψουν γρήγορα και να εξέλθουν ισχυρότεροι από την κρίση.

Οι υπουργοί ζητούν επίσης να καταβληθούν προσπάθειες ώστε η οπτικοακουστική βιομηχανία να μπορεί να προσεγγίζει ευκολότερα τις ευρωπαϊκές και διεθνείς αγορές και το αντίστοιχο κοινό. Για να ενισχυθεί η κυκλοφορία ευρωπαϊκού περιεχομένου εντός της Ευρώπης και διεθνώς, πρέπει να διευκολυνθεί η συνεργασία στον τομέα της παραγωγής και της διανομής. Η στήριξη της διασυνοριακής συνεργασίας μεταξύ παραγόντων της αγοράς οπτικοακουστικών μέσων είναι επίσης καίριας σημασίας.

Ο τομέας των ευρωπαϊκών μέσων ενημέρωσης

Ο τομέας των μέσων ενημέρωσης στο σύνολό του καλύπτει ποικίλες επιχειρήσεις που παράγουν και διανέμουν περιεχόμενο, μεταξύ των οποίων αναπτύσσονται συνέργειες, και των οποίων η αξία βασίζεται στη διανοητική ιδιοκτησία. Ο τομέας αυτός αποτελείται κυρίως από μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜΜΕ), αν και ορισμένες μεγάλες επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης είναι αρκετά σημαντικές και ενσωματώνουν δραστηριότητες των μέσων ενημέρωσης σε διάφορους τομείς και κατά μήκος της αξιακής αλυσίδας. Ο τομέας των μέσων ενημέρωσης, στο σύνολό του, συμβάλλει στη δημιουργία θέσεων εργασίας και στην ανάπτυξη, με κύκλο εργασιών που υπερβαίνει το 3 % του ΑΕΠ .

Οι δράσεις ενίσχυσης, που πρόκειται να αναπτυχθούν, γενικά, αφορούν κυρίως τον τομέα των ειδησεογραφικών μέσων ενημέρωσης (που περιλαμβάνει τον έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο, το ραδιόφωνο και τις οπτικοακουστικές υπηρεσίες), και την οπτικοακουστική ψυχαγωγία —ιδίως τον κινηματογράφο, την τηλεόραση, το ραδιόφωνο και τις υπηρεσίες βίντεο συνεχούς ροής, καθώς και τα βιντεοπαιχνίδια και τις καινοτόμες μορφές, όπως οι εμπειρίες εικονικής πραγματικότητας.

Ο αντίκτυπος του κορονοϊού

Το πολιτιστικό και δημιουργικό οικοσύστημα, αναπόσπαστο τμήμα του οποίου αποτελούν ο κλάδος των ειδησεογραφικών μέσων ενημέρωσης και ο οπτικοακουστικός κλάδος, έχει επηρεαστεί σε μεγάλο βαθμό από την πανδημία. Κατά τη διάρκεια των μέτρων γενικής απαγόρευσης της κυκλοφορίας το δεύτερο τρίμηνο του 2020, τα διαφημιστικά έσοδα μειώθηκαν από 30 % έως 80 % στον τομέα των ειδησεογραφικών εκδόσεων , ενώ στον τηλεοπτικό τομέα κατά 20 % .

Οι ΜΜΕ του ευρωπαϊκού τομέα των μέσων ενημέρωσης αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα ρευστότητας, ενώ η ανεργία έχει αυξηθεί και πολλοί επαγγελματίες των μέσων ενημέρωσης και δημοσιογράφοι —ιδίως όσοι υπόκεινται σε επισφαλείς όρους απασχόλησης ή εργάζονται ως ελεύθεροι επαγγελματίες— βρέθηκαν χωρίς εισόδημα . Τα έσοδα των κινηματογράφων μειώθηκαν ραγδαία (με απώλειες έως 100 000 EUR ανά αίθουσα προβολής μηνιαίως κατά τη διάρκεια ισχύος των μέτρων απαγόρευσης κυκλοφορίας), ενώ, σε πολλές περιπτώσεις, το γύρισμα νέων ταινιών, προγραμμάτων και τηλεοπτικών σειρών διακόπηκε, και τα ασφαλιστήρια συμβόλαια δεν ήταν συχνά προσαρμοσμένα για να καλύψουν γεγονότα όπως μια παγκόσμια πανδημία.

Παράλληλα, η κρίση επιτάχυνε τις κυριότερες τάσεις οι οποίες είχαν αρχίσει να εμφανίζονται προ πολλού στην ψηφιακή τεχνολογία. Οι επιγραμμικές πλατφόρμες ενίσχυσαν τη θέση τους στην αγορά, άρχισαν να προσφέρουν νέες υπηρεσίες και προσέλκυσαν νέο κοινό κατά τη διάρκεια ισχύος των μέτρων απαγόρευσης κυκλοφορίας. Νέες επιγραμμικές πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης —οι οποίες βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε οπτικοακουστικό περιεχόμενο— κατέγραψαν πρωτοφανή αριθμό μεταφορτώσεων, ιδίως μεταξύ των νεαρών χρηστών.

Πηγή: pelazkarabo. blogspot.com.