Την Μεγάλη Τρίτη  (3/4) στην Εφημερίδα των Συντακτών δημοσιεύτηκε άρθρο, του κ. Γιάννη Λεοντάρη, πρώην προέδρου του ΔΣ του ΕΚΚ, με τίτλο «Νέος κινηματογραφικός παράδεισος ή νέα κινηματογραφική «αποικία»;», με αναφορά του στην ίδρυση του Film Commission στην Ελλάδα.

Αμέσως μετά το Πάσχα (10/4) έστειλα επιστολή στην παραπάνω εφημερίδα, ζητώντας την δημοσίευση της, γιατί ορισμένες αναφορές του κου Λεοντάρη δεν ανταποκρίνονται στα πραγματικά γεγονότα. Η ΕφΣυν δεν τη δημοσίευσε και ούτε μου απάντησε για τους λόγους της απόφασης της. Επειδή θεωρώ ότι η καταγραφή της ιστορίας έχει ιδιαίτερη σημασία για την σωστή πολιτική αποτίμηση των γεγονότων, σας παρακαλώ να δημοσιεύσετε το κείμενο αυτό.

Συγκεκριμένα ο κ Λεοντάρης  αναφέρει ότι: «Η ίδρυση, στις αρχές του 2017, του γραφείου Hellenic Film Commission, του γραφείου δηλαδή που είναι αρμόδιο για την προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών παραγωγών στην Ελλάδα, ως Διεύθυνση του Ε.Κ.Κ., ήταν απόφαση μείζονος σημασίας…Για την απόφαση αυτή είμαστε πολύ περήφανοι καθώς κάλυψε ένα απαράδεκτο κενό δεκαετιών το οποίο εξέθετε την Ελλάδα διεθνώς.»  Ως άμεσα εμπλεκόμενος στη δημιουργία του Hellenic Film Commission (HFC) θα ήθελα να επισημάνω τα εξής:

1) Το Hellenic Film Commission (HFC) πρωτολειτούργησε το 2007 με πρωτοβουλία του τότε προέδρου κ. Γιώργου Παπαλιού και του ΔΣ του ΕΚΚ.  Τότε μου ανατέθηκε, η σύσταση  και λειτουργία του γραφείου Film Commissiom στο πλαίσιο των  δραστηριοτήτων του ΕΚΚ.

Μάλιστα αρχικά υπήρξε άρνηση  στην πρόταση μου  για τον τίτλο Hellenic Film Commission από τον Πρόεδρο της PACT κ. Ανδρέα Τσιλιφώνη, και από παράγοντες του ΕΟΤ μια  και η Ελλάδα «προβαλλόταν»  ως Greece. Οι δυο αυτοί φορείς είχαν συμβάλει τη χρονική εκείνη στιγμή στη δημιουργία Film Commission.

Τελικά όμως η διάθεση να προχωρήσουν τα πράγματα οδήγησε στην αποδοχή του τίτλου που μέχρι σήμερα παραμένει.

2) Η πλήρης θεσμοθέτηση του γίνεται το 2010 από το N3905, με τον οποίο το HFC γίνεται Διεύθυνση του ΕΚΚ, διατηρείται ο τίτλος του και ενσωματώνονται στο νόμο οι στόχοι που έχουν τεθεί από τη λειτουργία του. Το 2011, την άνοιξη, αποχώρησα από το Film Commission μια και ο καινούργιος νόμος προέβλεπε την προκήρυξη της θέσης του Δ/ντη του.

3) Όταν ο κ Λεοντάρης ανέλαβε πρόεδρος του ΔΣ του ΕΚΚ ανάθεσε με απόφαση του ΔΣ, μελέτη σε Αγγλική εταιρεία (κόστους περίπου 20.000€) για το Film Commission στην Ελλάδα. Τότε σε συνάντηση μας μου είχε ζητηθεί να παρέχω την βοήθεια μου στην αγγλική εταιρεία με βάση την εμπειρία μου. Όταν αντιλήφθηκα (από την επαφή μου με τους Εγγλέζους) ότι η εργασία τους αφορούσε μελέτη σκοπιμότητας για την ανάγκη ύπαρξης Film Commission στην Ελλάδα τους παρέπεμψα στο νόμο 3905/10, ο οποίος είχε  θεσμοθετήσει το Hellenic Film Commission.

4) Το 2007 με την ίδρυση του HFC η πολιτική προτεραιότητα ήταν κυρίως η εξυπηρέτηση των αλλοδαπών παραγωγών και ελάχιστα η προσέλκυση, λόγω πολλών αδυναμιών (γραφειοκρατία, διαχείριση αρχαιολογικών χώρων, έλλειψη οικονομικών κινήτρων κλπ) .  Καταβλήθηκε από μέρους μου  κάθε  προσπάθεια, σε συνεργασία με πολλούς φορείς, για την επίλυση των προβλημάτων αυτών.

Κατατέθηκε πλήρης πρόταση για θεσμοθέτηση οικονομικών κινήτρων, φιλοξενήθηκε το πρώτο παγκόσμιο συνέδριο των Σεναριογράφων, το HFC έγινε μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης των Film Commission κλπ, με στόχο τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας μας στην προσέλκυση αλλοδαπών παραγωγών. Με βάση τα στοιχεία λειτουργίας της ιστοσελίδας του HFC δεχθήκαμε (στα 3 πρώτα χρόνια) πάνω από 600 αιτήματα από τα οποία διεκπεραιώσαμε πάνω από το 68%. Ταινίες όπως το Mamma Mia,  πραγματοποίησαν τότε τα γυρίσματα τους στην Ελλάδα. Όλα τα στατιστικά στοιχεία για τον τρόπο και τα αποτελέσματα της λειτουργίας του HFC έχουν καταγράφει και υπάρχουν.

5) Η αναγγελία της λειτουργίας του ΕΚΟΜΕ και των οικονομικών κινήτρων για την ενίσχυση της κινηματογραφικής παραγωγής (ελληνικής και αλλοδαπής) αποτελούσε ένα απαραίτητο βήμα για τη δημιουργία συνθηκών προσέλκυσης αλλοδαπών παραγωγών. Μένουν αρκετά να γίνουν ακόμη. Ειδικά στο θεσμικό πλαίσιο των αδειοδοτήσεων και της σύμπραξης των δημοσίων φορέων στα γυρίσματα.

6) Ο θεσμικός ρόλος του HFC είναι θωρακισμένος νομοθετικά και η δημιουργία του ΕΚΟΜΕ είναι πολύτιμο εργαλείο προσέλκυσης αλλοδαπών παράγωγων. Η συνεργασία και ο συντονισμός των ενεργειών τους για την προβολή της χώρας είναι ελάχιστη προϋπόθεση για την επιτυχία.

Τέλος για το πλήρες ιστορικό της πορείας του Hellenic Film Commission θα ήθελα να αναφέρω το βασικό συνεργάτη μου Ηλία Τασσόπουλο, οποίος και παρέμεινε και μετά την άνοιξη του 2011 να λειτουργεί ουσιαστικά μόνος του το HFC μέχρι το 2012 οπότε  δεν  ανανεώθηκε η σύμβαση του και τη λειτουργία συνέχισε υπάλληλος του ΕΚΚ, ως το διορισμό πριν ένα χρόνο περίπου (επί της διοίκησης του κου Λεοντάρη) της κας Βένιας Βέργου ως Δ/ντριας του HFC.

Αυτά για την ιστορική διαδρομή του Hellenic Film Commission από την ίδρυση του το 2007 μέχρι το 2017

Μάρκος Χολέβας

Σκηνοθέτης-Παραγωγός

ΥΓ το πλήρες άρθρο του κ. Λεοντάρη: http://www.efsyn.gr/arthro/neoskinimatografikosparadeisosineakinimatografikiapoikia