Η Coca-Cola μπορεί να αντιταχθεί στην καταχώριση του σημείου «Master» το οποίο χρησιμοποιεί την ίδια γραφή  με τη δική της για την εμπορία ποτών και τροφίμων.

Παρότι το σημείο «Master» χρησιμοποιείται μόνο στη Συρία και στη Μέση Ανατολή με μορφή ανάλογη με αυτή της Coca-Cola, η Coca-Cola μπορεί να αποδείξει, ως λογικό συμπέρασμα, κίνδυνο οικονομικού παρασιτισμού, υπό την έννοια ότι είναι πιθανό να χρησιμοποιηθεί μελλοντικά το «Master» κατά τον ίδιο τρόπο εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αυτά επισημαίνονται στην απόφαση που εκδόθηκε,σήμερα από το Γενικό Δικαστήριο της ΕΕ (ΓΔΕΕ), στην υπόθεση T-61/16 The Coca-Cola Company κατά EUIPO.

Η υπόθεση

To 2010, σύμφωνα με πληροφορίες από το ΓΔΕΕ,η συριακή εταιρία Modern Industrial & Trading Investment (Mitico) υπέβαλε στο Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO) αίτηση καταχώρησης  σήματος της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ποτά και τρόφιμα

Η εταιρία  Coca-Cola  άσκησε τότε ανακοπή επικαλούμενη, μεταξύ άλλων, τέσσερα σήματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης που είχε καταχωρίσει προγενέστερα για ποτά:Ειδικότερα, η  Coca-Cola  προσάπτει στη  Mitico  ότι χρησιμοποιεί, στο εμπόριο και στον ιστότοπό της www.mastercola.com, το σήμα MASTER υπό μορφή που θυμίζει αυτή της Coca-Cola: www.curia.europa.eu.

Το EUIPO απέρριψε την ανακοπή της Coca-Cola με την αιτιολογία, ότι τα αντιπαρατιθέμενα σημεία δεν   ήταν   παρόμοια   και   δεν   υπήρχε   επομένως   κίνδυνος   σύγχησης   μεταξύ   τους,   παρά   το πανομοιότυπο των σχετικών προϊόντων. Επιπλέον, το  EUIPO  δεν έλαβε υπόψη τα αποδεικτικά στοιχεία  που   προσκόμισε   η  Coca-Cola  για  να   αποδείξει  την   πρόθεση   της  Mitico  να   αντλήσει αθέμιτο όφελος από τη φήμη των προγενέστερων σημάτων της.

Η Coca-Cola άσκησε προσφυγή ενώπιον του Γενικού Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά της απόφασης του  EUIPO, την οποία το τελευταίο ακύρωσε με απόφαση της 11ης Δεκεμβρίου 2014

Κατά   το  Γενικό Δικαστήριο,  τα   αντιπαρατιθέμενα σημεία   παρουσίαζαν  στοιχεία  οπτικής ομοιότητας   συνιστάμενα   όχι   μόνο   στην   «ουρά»   που   προεκτείνει   τα   αντίστοιχα   αρχικά   τους γράμματα   «c»   και   «m»   σε   μια   καμπύλη   εν   είδει   υπογραφής,   αλλά   και   στη   χρήση   κοινής γραμματοσειράς, της σπενσεριανής γραφής, που δεν είναι συνήθης στη σύγχρονη συναλλακτική πραγματικότητα.

Έχοντας   καταλήξει   στο   συμπέρασμα   ότι   τα αντιπαρατι θέμενα   σημεία παρουσίαζαν   χαμηλό   μεν   βαθμό   ομοιότητας,   επαρκή   όμως   ώστε   το   ενδιαφερόμενο   κοινό   να συσχετίσει το σημείο «Master» και τα τέσσερα προγενέστερα σήματα της  Coca-Cola, το Γενικό Δικαστήριο έκρινε ότι το  EUIPO  όφειλε να εξετάσει κατά πόσον η χωρίς νόμιμη αιτία χρήση του σημείου «Master» προσπόριζε αθέμιτο όφελος από τη φήμη  των προγενέστερων σημάτων της Coca-Cola ή τους προκαλούσε βλάβη. Τέλος, το Γενικό Δικαστήριο έκρινε ότι το EUIPO υπέπεσε σε πλάνη καθόσον δεν έλαβε υπόψη τα αποδεικτικά στοιχεία που είχε προσκομίσει η Coca-Cola.

Το 2015, το  EUIPO  εξέδωσε νέα απόφαση βάσει της απόφασης  του Γενικού Δικαστηρίου του2014. Η ανακοπή της Coca-Cola απορρίφθηκε εκ νέου, καθότι το EUIPO έκρινε αυτή τη φορά ότι τα αποδεικτικά στοιχεία που είχε προσκομίσει η  Coca-Cola δεν ήταν δυνατόν να αποδείξουν την ύπαρξη κινδύνου οικονομικού παρασιτισμού.

Μη   ικανοποιημένη   από   τη   νέα   αυτή   απόφαση   του  EUIPO,   η  Coca-Cola  προσέφυγε   εκ  νέου ενώπιον του Γενικού Δικαστηρίου ζητώντας την ακύρωσή της.

Με τη χθεσινή απόφαση,  το Γενικό Δικαστήριο  κάνει δεκτή την προσφυγή της  Coca-Cola  και ακυρώνει την απόφαση του EUIPO του 2015.

Πηγή: Blog:marina anastas.kourbela