Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ήδη πιο φθηνά από τα βενζινοκίνητα και τα ντίζελ σε μέρη του κόσμου που εξετάστηκαν ενδεικτικά, τόσο για αγορά όσο και για χρήση, όπως αποκάλυψε νέα έρευνα που επικαλείται ο Guardian.
Σύμφωνα με τους ερευνητές του Πανεπιστημίου του Λιντς στη Βρετανία, τα χαμηλότερα κόστη συνιστούν τη βασική κινητήριο δύναμη για τη ραγδαία άνοδο στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων που σημειώνεται αυτή τη στιγμή. Προς το παρόν τα κόστη αυτά μειώνονται κατά ένα μέρος και λόγω της κυβερνητικής στήριξης, ωστόσο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αναμένεται να εξελιχθούν πολύ σύντομα στην πιο φθηνή επιλογή -και χωρίς τις επιδοτήσεις!
Οι ερευνητές ανέλυσαν το συνολικό κόστος που προκύπτει από την ιδιοκτησία ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου για περίοδο τεσσάρων ετών, περιλαμβανομένης της τιμής αγοράς και της σταδιακής υποτίμησης, των καυσίμων, της ασφάλειας, τη φορολόγησης και της συντήρησης. Τα ευρήματα εξέπληξαν τους μελετητές, οι οποίοι ανακάλυψαν πως τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποδείχθηκαν πιο φθηνά σε όλες τις αγορές που εξετάστηκαν: στη Βρετανία, στην Ιαπωνία, στο Τέξας και στην Καλιφόρνια.
Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν πολύ χαμηλότερα κόστη καυσίμου -το ηλεκτρικό ρεύμα είναι φθηνότερο της βενζίνης και του ντίζελ-, καθώς και πιο περιορισμένα κόστη συντήρησης, διότι οι κινητήρες τους είναι πιο απλής κατασκευής. Στη Βρετανία, για παράδειγμα, το ετήσιο κόστος διαμορφώθηκε περίπου 10% χαμηλότερα σε σύγκριση με τα βενζινοκίνητα και τα ντίζελ το 2015, την τελευταία χρονιά που εξετάστηκε στο πλαίσιο της μελέτης.
Αντιθέτως, τα υβριδικά αυτοκίνητα που δεν μπορούν να συνδεθούν με παροχή ρεύματος και τα οποία προσελκύουν χαμηλότερες επιδοτήσεις, ήταν λίγο πιο ακριβά από τα λεγόμενα συμβατικά αυτοκίνητα. Επιπλέον, τα υβριδικά που συνδέονται με παροχή ρεύματος αποδείχθηκαν σημαντικά από ακριβά: οι αγοραστές ουσιαστικά πληρώνουν για δύο κινητήρες σε ένα αυτοκίνητο, εξήγησαν οι ερευνητές -εξαίρεση στην περίπτωση αυτή αποτελεί η Ιαπωνία, όπου τα υβριδικά που συνδέονται με παροχή ρεύματος λαμβάνουν υψηλότερες επιδοτήσεις.
«Εκπλαγήκαμε και αναθαρρήσαμε γιατί, καθώς αυξάνεται η παραγωγή, τα (αμιγώς) ηλεκτρικά οχήματα πρόκειται να γίνουν πιο φθηνά και αναμένουμε πως τα κόστη των μπαταριών θα υποχωρήσουν», τόνισε ο James Tate, ο οποίος διεξήγαγε την έρευνα μαζί με τη συνάδελφό του, Kate Palmer.
Σε όρους πωλήσεων, βάσει του τρέχοντα ρυθμού τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πιθανώς θα ξεπεράσουν τα ντίζελ ήδη από το Μάιο του 2019, σύμφωνα με ξεχωριστή ανάλυση του Matt Finch του Energy and Climate Intelligence Unit στη Βρετανία: «Αυτή η ημερομηνία είναι εκπληκτική, εφόσον σαφώς είναι μόνο 18 μήνες μακριά», σχολίασε. Όπως συμπλήρωσε ο Tate, «η πρόκληση είναι στο αν οι κατασκευαστές έχουν την ικανότητα να παράγουν αυτά τα οχήματα. Η ζήτηση ξεπερνά σημαντικά την προσφορά».
Αναλυτές του EV-Volumes.com επισημαίνουν πως υπάρχουν αυτή τη στιγμή καλές επιλογές ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο χαμηλότερο όριο του εύρους κοστών, όπως για παράδειγμα το Nissan Leaf, καθώς και στο υψηλότερο, όπως το Model S της Tesla. Ωστόσο δε βλέπει ικανοποιητικές επιλογές στη μέση κατηγορία τιμών, όπου συνήθως βρίσκονται τα οικογενειακά αυτοκίνητα. «Δεν υπάρχουν καλές επιλογές εκεί αυτή τη στιγμή», προειδοποίησε και πρόσθεσε: «Υποθέτω οι παραδοσιακοί κατασκευαστές αυτοκινήτων φοβούνται λίγο πως όλο αυτό θα »κανιβαλίσει» τις πωλήσεις των συμβατικών τους αυτοκινήτων, που είναι bestsellers».
Πάντως, όπως σημείωσε ο Steve Gooding, διευθυντής του RAC Foundation, οι κυβερνήσεις θα μπορούσαν μελλοντικά να αρχίσουν να φορολογούν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ώστε να ανακτήσουν τα μεγάλα ποσά που χάνονται από τους μειούμενους φόρους καυσίμων. «Και το κόστος ιδιοκτησίας δεν είναι το παν. Η πρακτικότητα και η χρηστικότητα είναι βασικές. Χρειαζόμαστε ένα δημόσιο δίκτυο φόρτισης που να είναι εκτεταμένο, αξιόπιστο και που προσφέρει επαναφόρτιση στις ταχύτητες που απαιτούν οι ιδιοκτήτες των αυτοκινήτων», κατέληξε.