Του Αντρέα Καρακούση (ankarakousis@yahoo.gr)

Το μήνυμα ότι η αγορά θα πρέπει να ρίξει άμεσα τις τιμές των προϊόντων (κυρίως αυτών που ανήκουν στο «καλάθι της νοικοκυράς») μεταφέρει ετήσια έρευνα με όνομα «Αξιολόγηση του Λιανεμπορίου Τροφίμων από τους Έλληνες Καταναλωτές».

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, το κόστος των προϊόντων θεωρείται εξαιρετικά υψηλό για τους πολίτες ειδικά μετά τις απανωτές αυξήσεις στον ΦΠΑ, με τις οποίες σειρά τροφίμων έχουν υπαχθεί στο συντελεστή του 23% – 24% (από το 13%). Πράγμα που μειώνει την κατανάλωση και έχει αποτέλεσμα να αυξάνουν ή να διατηρούν ίδιες τις τιμές οι κλάδοι του λιανεμπορίου και της βιομηχανίας.

Το 35% μάλιστα των ερωτηθέντων, που κατατάσσεται στην ομάδα των νεόπτωχων καταναλωτών, αποτελεί μια ομάδα που πραγματοποιεί λίγες επισκέψεις στα καταστήματα, δαπανά λίγα χρήματα για προϊόντα και κυνηγά πάρα πολύ τις προσφορές. Είναι οι καταναλωτές με το μεγαλύτερο πρόβλημα επιβίωσης.

Ακολουθεί σε ποσοστό 27% η ομάδα που -σε αντίθεση με την πρώτη- πραγματοποιεί πολλές επισκέψεις στα καταστήματα. Αλλά και αυτή η ομάδα -παρότι σαφώς έχει σημαντικά μεγαλύτερη οικονομική ευχέρεια- κυνηγά έντονα τις προσφορές των καταστημάτων, επιχειρεί να πραγματοποιήσει τις αγορές της από το Διαδίκτυο και κινείται κυρίως -και ειδικά το τελευταίο διάστημα- με πλαστικό χρήμα.

Τέλος, μόνο το 20% κατατάσσεται στους αδιάφορους καταναλωτές, ενώ ένα 18% δεν επηρεάζεται από τη μεγάλη ακρίβεια των προϊόντων που πωλούνται στα ράφια των καταστημάτων. Είναι προφανές ότι αυτά τα ποσοστά αφορούν σε καταναλωτές με αρκετά υψηλά εισοδήματα ή πολύ υψηλά.

Όπως γίνεται κατανοητό, είναι οι δύο πρώτες ομάδες που επηρεάζονται έντονα από τη σκανδαλώδη ακρίβεια! Γι’ αυτό και αυτές δίνουν μεγάλη προσοχή στις τιμές.

Το 41% μάλιστα των καταναλωτών κάνει τις αγορές του καθαρά με βάση τα χρήματα που μπορεί ή θέλει να ξοδέψει. Και το ποσοστό αυτό αναμένεται -και πάλι με βάση την έρευνα- να αυξηθεί το επόμενο διάστημα και τα επόμενα χρόνια.

Ωστόσο, υπάρχει και μία άλλη τάση. Το 35% των ερωτηθέντων εμφανίζονται να καταναλώνουν βάσει της ποιότητας των προϊόντων. Και μάλιστα αυτό το ποσοστό αυξήθηκε σημαντικά έναντι του 29% που είχε φτάσει το 2015. Προφανώς, μοναδικό κριτήριο -ειδικότερα για τα υψηλότερα εισοδήματα- δεν είναι η οικονομία.

Από την άλλη -και αυτό είναι το σημαντικότερο- οι προσφορές είναι βασικότατος λόγος επιλογής για το 81% των ερωτηθέντων, έτσι ώστε τελικά να επισκεφθούν και να πραγματοποιήσουν αγορές από ένα σουπερμάρκετ.

Με δεδομένη μάλιστα την ακρίβεια που «στραγγαλίζει» τα εισοδήματα, η πλειονότητα των ερωτηθέντων, το 96%, επιλέγει να πηγαίνει στις αλυσίδες για να καλύψει εβδομαδιαίες ανάγκες της.

Τελικά, το συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι -με βάση τα δύο κυρίαρχα κριτήρια- οι καταναλωτές επιθυμούν να αγοράζουν φθηνότερα και καλύτερης ποιότητας προϊόντα. Αλλά πρωτίστως φθηνότερα! Ένα μήνυμα που οφείλει να λάβει υπόψη της σύντομα η αγορά…

Η αγοραστική δυνατότητα διαρκώς φθίνει! Τα πράγματα πρέπει να αλλάξουν, καθώς δεν είναι δυνατό να έχουν αυξηθεί το 2016 οι τιμές κατά 2,6% σε σχέση με το 2015 (η αντίστοιχη μεταβολή στην Ευρωζώνη είναι 0,9%)! Πρόκειται για σκανδαλώδη μεταβολή τιμών που δεν συναντάται σε καμία χώρα της Ευρωζώνης.

Αφορά τα έλαια (9,5% ακριβότερα από την προηγούμενη χρονιά), τα φρούτα (4,2%), τα λαχανικά (7%), τα τυποποιημένα τρόφιμα, τα ποτά (4,3% είναι η αύξηση στα αλκοολούχα ποτά για το 2016), τα ζαχαρώδη-σοκολατοειδή (5,1%), τα τυποποιημένα λαχανικά (2%). Και φυσικά… ο κατάλογος δεν έχει τέλος!