Της Ζωής Τόλη

Το έργο «Proof», του Ντέιβιντ Όμπερν, παρουσιάζεται στο θέατρο Από Μηχανής, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά και μετάφραση Άννας Ελεφάντη.

Μια θεατρική δημιουργία, που έχει κερδίσει τα βραβεία Pulitzer Prize for Drama και Tony Award for best Play το 2001. Στην οθόνη μεταφέρθηκε το 2005 με τον Άντονυ Χόπκινς και την Γκουίνεθ Πάλτροου.

Ένα δράμα που αναφέρεται στη σχέση πατέρα – κόρης, στη φύση της διάνοιας και τη συμφιλίωση με την οικογένεια. Ένα έργο επιτομή στη δυναμική της αγάπης και στο μέγεθος των ορίων της.

Η Κάθριν (Ελεάνα Στραβοδήμου), εγκαταλείπει τις σπουδές της στα μαθηματικά για να φροντίσει τον ιδιοφυή, αλλά διαταραγμένο διανοητικά πατέρα της, Ρόμπερτ (Χρήστος Βαλαβανίδης).

Δυνατά συναισθήματα συγκίνησης, τρυφερότητας, στοργής και ευαισθησίας κυριαρχούν στο δραματικό ιστό αυτής της θεατρικής δουλειάς.

Έντονη βυθοσκόπηση στο μύχιο εαυτό των χαρακτήρων, οδηγεί το θεατή σε δικές του εσωτερικές διαδρομές, προβληματίζοντάς τον πάνω στο αρχετυπικό των συγγενικών και όχι μόνο σχέσεων.

Το παζλ των ηρώων συμπληρώνουν η αδελφή της Κάθριν, Κλερ (Άννα Ελεφάντη) και ο Χαλ (Χρήστος Καπενής), παλιός φοιτητής του Ρόμπερτ.

Η πλοκή εξελίσσεται ανάμεσα σε συγκρούσεις κατεξοχήν συναισθηματικού περιεχομένου, αναδεικνύοντας τη δομή των προσώπων και τα κίνητρά τους.

Η σκηνοθετική γραμμή πλουτίζει τις ανάλογες συμπεριφορές τους, έτσι ώστε να προοικονομείται μία λανθάνουσα μεν, αλλά ιδιάζουσα ένταση. Ένας χείμαρρος εικόνων, σκέψεων και κινήσεων «πολιορκούν» τον καμβά της θεατρικής πράξης, με την Κάθριν να βρίσκεται βουτηγμένη μέσα στο υπαρξιακό της δίλημμα. Ένα δίλημμα, που τη βασανίζει ανελέητα. Άραγε θα κληρονομήσει και την αρρώστια του πατέρα της, εκτός από το ταλέντο του στα μαθηματικά;

Αναπάντητο ερώτημα πλανάται στον αέρα, όπως και η σχέση με την Κλερ, που ιδεολογικά και ως στάση ζωής απέχει αισθητά από την αδελφή της. Δύο κόσμοι τελείως διαφορετικοί καλούνται να βρουν κοινό σημείο αναφοράς και με όχημα την αδελφική αγάπη να συμφιλιωθούν.

Ο συγκερασμός του ιδεαλισμού της μικρής αδελφής με τον τεχνοκρατικό νου της μεγάλης, δεν είναι εύκολη υπόθεση.

Η Ελεάνα Στραβοδήμου ως Κάθριν, ευάλωτη, ντελικάτη, ρομαντική και ψυχικά ευγενής παλεύει με τον εαυτό της, καθώς αγωνίζεται να ενώσει κομμάτια του εαυτού της και να υποστηρίξει με σεβασμό το δικό της σύστημα αξιών. Βυθίζεται σε σκέψεις, οριοθετώντας το πεδίο δράσης της μέσα σε ένα περιβάλλον, που φαντάζει ξένο και «επικίνδυνο». Η απόδειξη ενός εξαιρετικά σημαντικού μαθηματικού προβλήματος, γίνεται ο εφαλτήρας της ενηλικίωσής της, παρακάμπτοντας τυχόν εμπόδια στην όποια μελλοντική της πορεία.

Η νεαρή, αλλά ταλαντούχα ηθοποιός παίζει με όλη την έκταση των υποκριτικών της ικανοτήτων.

Ο Χρήστος Βαλαβανίδης, μέσα στο ερμηνευτικό του κέντρο, με ένα «λυρικό» ρεαλισμό, δεξιοτεχνικά, παράγει με τις σωστές κορυφώσεις και το ανάλογο χιούμορ, μία παρεκκλίνουσα προσωπικότητα, ακροβατώντας ανάμεσα στο πραγματικό και το μεταφυσικό. Άνετος, με την άψογη τεχνική του, υπηρετεί άκρως ικανοποιητικά το δίπολο, του ευφυούς καθηγητή και του στοργικού πατέρα. Μία δύσκολη, ωστόσο εμφατικά ενδιαφέρουσα ενσάρκωση αυτού του χαρακτήρα,που δεν έχει να ζηλέψει τίποτε από τον αντίστοιχο κινηματογραφικό.

Όσο για την Κλερ της καταπληκτικής Άννας Ελεφάντη, δεν υπάρχουν λόγια.

Υποκριτική χάρη, εκρηκτικό ταπεραμέντο, σκηνική δεινότητα παρασύρουν το κοινό στον κόσμο της ηρωίδας, με την φανερή σκληρότητα και την καλά κρυμμένη αβρότητα και ζεστασιά. Ξεδιπλώνονται σταδιακά οι πτυχές του χαρακτήρα, που ασπάζεται το λογικό και το εύκολο, γιατί φοβάται να αντιμετωπίσει το «μέσα» της. Πετυχαίνει με τη βουτιά στο συναισθηματική της εστία να εναρμονιστεί και να καταλάβει. Ένας ρόλος πρόκληση με τις απαραίτητες εναλλαγές/ανατροπές, που δίνει νόημα σε αυτό που λέμε τέχνη.

Ο Χρήστος Καπενής ως Χαλ, παίζει με σεβασμό στο κείμενο και αναδεικνύει το εύρος του προσώπου, που υποδύεται.

Όλη η ομάδα της διανομής σφιχτοδεμένη υποστηρίζει καταλυτικά την οικονομία του θεατρικού δρώμενου.

Ο Δημήτρης Μυλωνάς με κομψή και γειωμένη οπτική, στηριζόμενος στην εμπνευσμένη μετάφραση της Άννας Ελεφάντη, μας παραδίδει ένα καλλιτεχνικό σύνολο με πάθος, πνοή και ρυθμό, χρωματίζοντας τη γεωμετρία του έργου με αβανταδόρικο τρόπο.

Με τη βοήθεια των λειτουργικών σκηνικών/κοστουμιών της Αμαλίας Αντώνη, της μουσικής του Παύλου Κατσιβέλη,που συμπληρώνει την πράξη σαν μέρος της δραματουργίας και τους υπαινικτικούς φωτισμούς του Γιώργου Αγιαννίτη, ο σκηνοθέτης θεμελιώνει μία παράσταση, που δεν ανατρέπει, αλλά δικαιώνει τις προθέσεις της.

Μια δημιουργία δυνατή και πλούσια σε ιδέες, μηνύματα και πληθωρικές αισθήσεις, που αξίζει την προσοχή μας.

ΙΝFO:

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:

Παρασκευή: 21:00

Σάββατο: 21:00

Κυριακή: 20:00

Τιμές εισιτηρίων:
Κανονικό: 13 ευρώ
Φοιτητικό & άνω των 65: 10 ευρώ
Ανέργων: 8 ευρώ Ατέλεια: 5 ευρώ

Διάρκεια: 100 λεπτά

Προπώληση εισιτηρίων στο 210 5232097
και στο www.viva.gr/tickets

Από Μηχανής Θέατρο

www.amtheater.gr
Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο, τκ 10436
Τηλέφωνο: 210 5232097
apomixanis.theatro@gmail.com