Η δημιουργία Mουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στο “Silo” του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς δεν είναι καινούρια υπόθεση και όσοι τώρα εκπλήσσονται με την είδηση ότι το Υπουργείο Πολιτισμού ζητάει το κτήριο από την κινεζική Cosco κάνουν χαμηλού επιπέδου πολιτική για ανίδεους.

Οι πολιτιστικοί συντάκτες έχουμε παρακολουθήσει την εξέλιξη της προσπάθειας αυτής πολύ πριν εμφανιστεί η Cosco και έχουμε δει τα λεπτομερή σχέδια της μουσειολογικής μελέτης που έχουν από χρόνια εγκριθεί από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο.

Αν είναι υπόλογο το Υπουργείο Πολιτισμού για κάτι, είναι γιατί δεν προχώρησε τόσο καιρό το έργο διαμόρφωσης του κτηρίου ώστε να υποδεχθεί περίφημα ευρήματα που έχουν βγει από τη θάλασσα. Αλλωστε ένα μουσείο σαν αυτό θα ήταν το καλύτερο καλωσόρισμα χιλιάδων επισκεπτών που φθάνουν στον Πειραιά με τα κρουαζιερόπλοια.

Η προηγούμενη κυβέρνησης της Ν.Δ. είχε εγκρίνει ένα συνολικό πρόγραμμα ανάδειξης της Πολιτιστικής Ακτής Πειραιώς στο οποίο εντασσόταν και το Μουσείο αυτό. Μάλιστα είχε αποφασιστεί, στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος, να ζητηθεί η εξαίρεση του «Silo» όπως επίσης των πενταώροφων αποθηκών του ΟΛΠ και της πέτρινης αποθήκης. Τότε, η κινεζική πλευρά έδειχνε πως συμφωνούσε με αυτή την προοπτική. Ωστόσο, όταν άλλαξε η κυβέρνηση, το Υπουργείο Πολιτισμού δεν προέβη σε καμία ενέργεια για να εξαιρεθούν τα κτήρια αυτά από την αγοραπωλησία.

 

Ξαφνικά τώρα το ΥΠΠΟΑ θυμήθηκε την εκκρεμότητα και έστειλε επιστολή προς το Υπουργείο Ναυτιλίας με την οποία ζητεί την ανάκληση παραχώρησης κτηρίων του ΟΛΠ, ανάμεσα στα οποία και του «Silo» όπως αποκάλυψε η «Καθημερινή». Το “Silo” λειτουργούσε κάποτε ως αποθήκη σιτηρών. Παραχωρήθηκε με νόμο από το Ελληνικό Δημόσιο στον ΟΛΠ, βασικός μέτοχος του οποίου είναι πλέον η Cosco.

Στην επιστολή που υπογράφει η γενική γραμματέας του Υπουργείου Πολιτισμού Μαρία Ανδρεαδάκη – Βλαζάκη  με θέμα «Ανάκληση παραχώρησης χρήσης του κτιρίου του “Silo” στην Πολιτιστική Ακτή Πειραιά» (13 Απριλίου 2017) ζητείται από τον υπουργό Ναυτιλίας Π. Κουρουπλή να προβεί στις «απαραίτητες ενέργειες προκειμένου να ανακληθεί η ισχύουσα παραχώρηση χρήσης και εκμετάλλευσης του συγκροτήματος του κτιρίου του “Silo” και να παραχωρηθεί εν συνεχεία στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για να στεγαστεί το Δημόσιο Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων».

Αναφέρει επίσης ότι «η ίδρυση Δημοσίου Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων αποτελεί προτεραιότητα για το Υπουργείο Πολιτισμού, που θα υλοποιήσει σε μεγάλο βαθμό το φιλόδοξο σχέδιο της Πολιτιστικής Ακτής ως κύριας συνέργειας συναρμόδιων υπουργείων» αλλά και ότι το συγκεκριμένο κτίριο «ανταποκρίνεται στον εμβληματικό σχεδιασμό σύνδεσης της πόλης του Πειραιά με την πύλη εισόδου της χώρας και όλος ο σχεδιασμός –με δαπάνη και ανθρώπινου δυναμικού και πόρων– αφορά το συγκεκριμένο εμβληματικής φυσιογνωμίας κτίριο».

Η Πολιτιστική Ακτή Πειραιώς προέβλεπε πέραν του Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων μια σειρά παρεμβάσεων και δημιουργίας  χώρων αναψυχής και θεματικών εκδηλώσεων, αλλά και την δημιουργία ενός Μουσείου Μετανάστευσης. Για τον σχεδιασμό όλων αυτών είχαν γίνει διαγωνισμοί και είχαν δαπανηθεί πολλά για αρχιτεκτονικές μελέτες. Η Cosco τα γνώριζε όλα αυτά και αναζητούσε τρόπους ώστε να λειτουργήσει το Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων, τη δημιουργία του οποίου θα χρηματοδοτούσε κιόλας. Το ΥΠΠΟΑ όμως είχε άλλη άποψη.

«Δεν πρόκειται να επιτρέψουμε να χρηματοδοτηθεί ένα μουσείο από κινεζικά χρήματα» έλεγαν. Η υπουργός Λυδία Κονιόρδου όταν ρωτήθηκε σχετικά σε συνέντευξη Τύπου αρχές Μαρτίου, φάνηκε πως δεν γνώριζε το θέμα. Το περίεργο είναι ότι ενώ η υπόθεση «κοιμόταν» δυό χρόνια τώρα, την θυμήθηκε παραμονές  του ταξιδιού του Ελληνα πρωθυπουργού στην Κίνα.  Οπότε, η πρωταγωνίστρια του θεάτρου φαίνεται να αγνοεί τα στοιχειώδη από πολιτική.

Μετά την κατακραυγή που ξεσήκωσε το έγγραφο που έστειλε η γ.γ. του ΥΠΠΟΑ Μαρία Βλαζάκη  στον υπουργό Ναυτιλίας για την μη παραχώρηση του κτηρίου του  Silo στην Cosco, κάτι που ερμηνεύθηκε ως προσπάθεια μπλοκαρίσματος της επένδυσης, το Υπουργείο Πολιτισμού εξέδωσε ανακοίνωση για να διασκεδάσει τις  εντυπώσεις. Αναφέρει ότι «η ίδρυση Δημόσιου Μουσείου Εναλίων Αρχαιοτήτων στις εγκαταστάσεις του SILO, εδραιωμένο τοπόσημο του Πειραιά, αποτελεί κοινό στόχο και κοινή πρόθεση τόσο της ελληνικής όσο και της κινεζικής πλευράς.

Σύμφωνα και με τις πρόσφατες  συζητήσεις στα πλαίσια του αφιερωματικού Έτους Ελλάδας –Κίνας, Κίνας-Ελλάδας, σχεδιάζεται η  λειτουργία ενός  Μουσείου που θα προσδώσει προστιθέμενη αξία στη οικονομική – τουριστική και εμπορική – δραστηριότητα της περιοχής και θα αναδείξει και τους δύο πολιτισμούς».

Αν είναι έτσι, τότε γιατί εστάλη το έγγραφο της κυρίας Βλαζάκη στον κ. Κουρουπλή;

Στην ανακοίνωση σημειώνεται πως «είναι απορίας άξιο πώς οι φωνές που εγκαλούν το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού για ολιγωρία στη δημιουργία του Μουσείου, είναι οι ίδιες που προσπαθούν ταυτόχρονα να στρεβλώσουν μια τέτοια πρωτοβουλία του ΥΠΠΟΑ ως αποθαρρυντική των επενδυτικών έργων».

Και καταλήγει: «Η στενή και απρόσκοπτη συνεργασία μεταξύ του ΥΠΠΟΑ, της Κυβέρνησης και της Κίνας σε οικονομικό και πολιτιστικό επίπεδο, επιβεβαιώνεται με τον καλύτερο τρόπο από την πορεία υλοποίησης των συνεργειών του Έτους Ελλάδας-Κίνας, Κίνας-Ελλάδας. Η διαρκής ενίσχυση εξάλλου των ελληνοκινεζικών σχέσεων επιβεβαιώνεται και από το επικείμενο ταξίδι του Έλληνα  Πρωθυπουργού στην Κίνα».