«Φλαμένκο στο πλατύσκαλο του ορόφου του Νομισματικού Μουσείου πάνω σε αναπαραγωγές νομισμάτων; Πώς συνδέεται ο χορός με το περιεχόμενο του μουσείου;».

Κι όμως υπάρχουν αναπαραστάσεις σε νομίσματα με χορευτικά θέματα, όπως επεσήμαναν χθες στα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου οι εκπρόσωποι της μεγάλης έκθεσης σύγχρονης τέχνης Documenta 14, η οποία θα γίνει από τον Απρίλιο έως τον Ιούλιο στην Αθήνα (πρώτη φορά στην ιστορία της εκτός της έδρας της, που είναι το Κάσελ). Τα αιτήματα καλλιτεχνών για τη χρήση αρχαιολογικών μουσείων ήταν αρκετά, κάτι που προκάλεσε εντύπωση στο Συμβούλιο εγκρίνοντας με αυξημένη πλειοψηφία τα περισσότερα από αυτά. Έτσι, θα δούμε πολύ ενδιαφέρουσες καλλιτεχνικές δράσεις στα Νομισματικό, Επιγραφικό, Εθνικό Αρχαιολογικό, Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσεία.

Στο Νομισματικό Μουσείο θα διεξαχθεί ένα τριήμερο δρώμενο με τίτλο «Farsa Monea» (18 έως 20 Απριλίου) με τρεις περφόρμανς, μία κάθε μέρα (17.00 – 21.00). Θα συμμετέχουν ο χορευτής φλαμένκο Israel Galvan, ο μουσικός Nino de Elche, ο καλλιτέχνης-χορογράφος Pedro G. Romero, οι προσκεκλημένοι καλλιτέχνες Alejandro Rojas-Marcos (πιανίστας) και η Βυζαντινή Χορωδία του Δήμου Αγίας Βαρβάρας.

Παράλληλα, στο μουσείο οργανώνεται μια περιοδική-θεματική έκθεση νομισμάτων και μολύβδινων συμβόλων (συνολικά 70) από τις συλλογές του Νομισματικού Μουσείου, η οποία θα μεταφερθεί έπειτα και στο Κάσελ.

Στο Επιγραφικό Μουσείο θα παρουσιάσει η καλλιτέχνις Gauri Gill μια φωτογραφική έκθεση με 44 φωτογραφίες από τέσσερις διαφορετικές συλλογές της, οι οποίες είναι σε θέση εκ του περιεχομένου τους να «συνομιλήσουν» με τα αρχαία εκθέματα. Η Gauri Gill επισημαίνει στα έργα της τη σημασία της γραφής ως μέσου αποκρυστάλλωσης του ανθρώπινου λόγου και αναδεικνύει την προσπάθεια νομάδων της ερήμου, όπως οι Jogi της Ινδίας, να διεκδικήσουν το δικαίωμα στην εκπαίδευση. «Με τις φωτογραφίες που απεικονίζουν σχέδια ντόπιων καλλιτεχνών, τα οποία προβάλλονται στους τοίχους των σχολείων για να βοηθήσουν στη διδασκαλία των παιδιών, δεν υπήρχαν απορίες, καθώς ο συσχετισμός ήταν φανερός» σημειώνει η Ελένη Μάρκου από το ΑΠΕ-ΜΠΕ που παρακολούθησε τη συνεδρίαση.

«Εκείνες, όμως, που δείχνουν τον τοκετό γυναίκας πάνω στο χωμάτινο πάτωμα καλύβας, με τη βοήθεια μαίας, τι σχέση έχουν με ένα επιγραφικό μουσείο;», αναρωτήθηκαν κάποιοι. Η έκθεση των φωτογραφιών από τη συλλογή Birth Series της καλλιτέχνιδας στην αίθουσα με τις επιτύμβιες στήλες παιδιών που πέθαναν πρόωρα, ίσως κατά τη γέννησή τους, έχουν σύνδεση, ανέφεραν οι εκπρόσωποι της documenta, πείθοντας τα μέλη του Συμβουλίου.

Υπάρχει σύγχρονη αρχαιολογία; Στο πλαίσιο της εννοιολογικής τέχνης (conceptual art), όλα γίνονται. Ο Ρουμάνος καλλιτέχνης Daniel Knorr περιέγραψε ο ίδιος την ιδέα του στο ΚΑΣ, φέρνοντας στο Συμβούλιο τη δική του «αρχαιολογική» ματιά. Ακολουθώντας ένα πρότζεκτ το οποίο υλοποιεί εδώ και μια δεκαετία, συγκέντρωσε σύγχρονα αθηναϊκά «σκουπίδια», όπως αποκόμματα εφημερίδων, κορδόνια, κονκάρδες, φτηνά κοσμήματα, πατημένα κουτάκια αναψυκτικών κ.ά., με σκοπό να αποτυπώσει τα ίχνη τους σε βιβλία, οι άσπρες σελίδες των οποίων θα περιλαμβάνουν και τα πραγματικά αντικείμενα.

«Μα είναι τέχνη αυτό;», αναρωτήθηκε μέλος του Συμβουλίου. «Είναι ο πιο ειλικρινής από όλους», ανταπάντησε κάποιο άλλο. Επιπλέον ειπώθηκε ότι ο καλλιτέχνης, στο πλαίσιο της τέχνης του θέλει να συγκρίνει τα σύγχρονα «σκουπίδια» με τα ευρήματα των ανασκαφών, που δεν είναι μόνο ειδώλια ή νομίσματα, αλλά μπορεί να είναι τμήματα αγγείων, καρφιών, λεπίσματα οψιδιανού κ.ά.

Οι αντιρρήσεις ξεπεράστηκαν. Έτσι το παραπάνω πρότζεκτ θα παρουσιάζεται για μια ώρα κάθε μέρα, από τον Απρίλιο έως τον Ιούλιο, στο αίθριο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, κοντά στη σκάλα καθόδου από τη μόνιμη έκθεση. Εκεί, θα τοποθετηθούν δυο τραπέζια, το ένα για την έκθεση των προς εκτύπωση αντικειμένων και το άλλο για την παρουσίαση του βιβλίου. Μια υδραυλική πρέσα, αθόρυβη και χειροκίνητη, θα παρουσιάζει τον τρόπο εκτύπωσης του βιβλίου, ενώ θα γίνεται και προβολή ψηφιακού υλικού. Το όλο εγχείρημα ξεκίνησε ο καλλιτέχνης το 2007 στη Ρουμανία και έκτοτε έχει παρουσιαστεί και σε άλλες χώρες.

Ιδρυτικό μέλος του καλλιτεχνικού κινήματος Fluxus, που συνδύασε πολλές διαφορετικές μορφές τέχνης και αναπτύχθηκε κυρίως τις δεκαετίες  ’50 και ’60, ήταν ο Ben Patterson, ο οποίος πέθανε το 2016 σε ηλικία 82 ετών. Μουσικός και καλλιτέχνης, το έργο του συνδύαζε τον ήχο, τις εικαστικές τέχνες και την περφόμανς. Μια ηχητική εγκατάσταση (sound installation) του σημαντικού καλλιτέχνη θα παρουσιαστεί στο Βυζαντινό & Χριστιανικό Μουσείο, στο πλαίσιο της documenta, με τίτλο που είναι παραφθορά αφρικανικής παροιμίας. Ονομάζεται «When the elephants fight, it is the frog that suffers» (όταν παλεύουν οι ελέφαντες, είναι ο βάτραχος αυτός που υποφέρει) και περιλαμβάνει εναλλασσόμενους ήχους βατράχων, αλλά και ανθρώπινων φωνών που μιμούνται βατράχια, διαβάζουν παροιμίες, καθώς και αποσπάσματα από την κωμωδία του Αριστοφάνη «Βάτραχοι».

Η επιλογή του χώρου, στην τεχνητή λίμνη στον κήπο του μουσείου, πίσω από το Μέγαρο της Δούκισσας Πλακεντίας, προβλημάτισε τα μέλη καθώς συνδεόταν, κατά τους διοργανωτές, με το Βατραχονήσι. Το νησάκι του Ιλισού, όμως, δεν βρισκόταν εκεί, αλλά χαμηλότερα, κοντά στην Αγία Φωτεινή. Μετά από συζήτηση, ωστόσο, με τον επιμελητή της documenta, δόθηκαν οι κατάλληλες διευκρινίσεις σχετικά με την πολιτική και κοινωνική χροιά του έργου, που ξεπερνά την ακρίβεια της τοπογραφίας. Έτσι η πρόταση, όπως και η προηγούμενη, «πέρασε» ομόφωνα από το ΚΑΣ.