Η ομάδα είναι εκτός, αλλά οι κινεζικές εταιρίες έχουν κάνει… κατάληψη στις θέσεις που αφήνουν χορηγοί της Δύσης. Δυτικές επιχειρήσεις διστάζουν να κλείσουν ντιλς με τη FIFA μετά το σκάνδαλο διαφθοράς, ωστόσο η Κίνα δεν ανησυχεί και πολύ για την εικόνα που παρουσιάζει το σώμα.

Η Κίνα δεν θα στείλει ομάδα στο Παγκόσμιο Κύπελλο που φιλοξενεί η Ρωσία το 2018, προς απογοήτευση των φιλάθλων. Ωστόσο οι εταιρίες της χώρας δεν πρόκειται να χάσουν την πιο δημοφιλή αθλητική διοργάνωση του κόσμου.

Η δεύτερη μεγαλύτερη γαλακτοβιομηχανία της Κίνας, η China Mengniu Dairy, είναι ο πιο πρόσφατος χορηγός του Μουντιάλ της επόμενης χρονιάς που ανακοινώθηκε εχθές από τη FIFA. Η εταιρία με έδρα στην Εσωτερική Μογγολία θα είναι ο επίσημος προμηθευτής πόσιμου γιαουρτιού και προσυσκευασμένου παγωτού, στη διοργάνωση του Ιουνίου. Στο πλαίσιο του ντιλ, η Mengniu έχει επίσης εξασφαλίσει το δικαίωμα μετάδοσης διαφημιστικού επτά λεπτών στη διάρκεια καθενός από τους 64 αγώνες του Κυπέλλου στη Ρωσία.

Ως εκ τούτου, η Mengniu έγινε ο τέταρτος Κινέζος σπόνσορας στο Παγκόσμιο Κύπελλο, τη στιγμή που διεθνή brands διστάζουν να ξοδέψουν χρήμα στη διοργάνωση στον απόηχο του σκανδάλου διαφθοράς που ταλαιπωρεί τη FIFA ήδη από το 2015. Άλλοι Κινέζοι χορηγοί δεύτερης κατηγορίας είναι η κατασκευάστρια ηλεκτρονικών Hisense και η μάρκα smartphones Vivo, ενώ η FIFA υπέγραψε πέρυσι συμφωνία με τον όμιλο Wanda που δραστηριοποιείται στους τομείς των ακινήτων και της ψυχαγωγίας, ως κορυφαίο σπόνσορα για τα τέσσερα επόμενα Κύπελλα μέχρι το 2030.

Αντιθέτως, προηγούμενα Μουντιάλ είχαν χορηγίες μόνο από μία κινεζική εταιρία, την κατασκευάστρια ηλιακών πάνελ Yinli, η οποία είχε ντιλ δεύτερης κατηγορίας στις διοργανώσεις του 2010 και του 2014.

Η FIFA προσφέρει τρεις κατηγορίες χορηγιών για το Παγκόσμιο Κύπελλο. Αν και το σώμα έχει «κλειδώσει» τις επτά από τις οκτώ κορυφαίες συνεργασίες που προβλέπονται για το 2018, πολλά από τα ντιλ χαμηλότερων κατηγοριών δεν έχουν ακόμη κλείσει, αν και μένουν μόλις έξι μήνες μέχρι την έναρξη στη Μόσχα.

Το 2015, τρία δυτικά brands -οι Castrol, Continental και Johnson & Johnson- αποφάσισαν να μην ανανεώσουν συμφωνίες δεύτερης κατηγορίας για το Κύπελλο του 2018, εν μέσω κατηγοριών για διαφθορά ανώτατων αξιωματούχων του σώματος. Το σκάνδαλο αργότερα οδήγησε στην παραίτηση του Σεπ Μπλάτερ από το ρόλο του προέδρου, τον οποίο κατείχε για 17 χρόνια.

Οι κινεζικές εταιρίες, ωστόσο, δεν φαίνεται να ενοχλούνται από την «τσαλακωμένη» εικόνα της FIFA. Ο κολοσσός στο ηλεκτρονικό εμπόριο, Alibaba, προσέφερε στο σώμα την πρώτη της συμφωνία για χορηγία αφότου ξέσπασε το σκάνδαλο και εθνικές αρχές άνοιξαν έρευνες επί του θέματος. Η εταιρία έχει πλέον οκταετή συνεργασία με το ετήσιο Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων μέχρι το 2020.

Τα πιο πρόσφατα ντιλ μεταξύ κινεζικών εταιριών και FIFA αντανακλούν την όλο και μεγαλύτερη σημασία που έχει το ποδόσφαιρο για την Κίνα υπό τον Ξι Ζινπίνγκ, μεγάλο λάτρη του αθλήματος. Τα τελευταία χρόνια, Κινέζοι επενδυτές έχουν εξαγοράσει ευρωπαϊκές ομάδες παγκοσμίου φήμης, όπως την ιταλική Μίλαν, και έχουν προσελκύσει μεγάλα ονόματα του ποδοσφαίρου με αστρονομικές αμοιβές -στο βαθμό που εκφράζονται ανησυχίες για στρέβλωση της αγοράς.

Η… καταπονημένη εθνική ομάδα της Κίνας δεν θα εμφανιστεί στο Μουντιάλ του 2018, αν και προπονητής της είναι ο θρυλικός Μαρτσέλο Λίπι που οδήγησε την Ιταλία στη νίκη κατά τη διοργάνωση του 2006. Η ασιατική χώρα ελπίζει, πλέον, πως η ομάδα της θα μπορέσει να αγωνιστεί το 2026, όταν η FIFA θα αυξήσει τον αριθμό των ομάδων από 32 σε 48.

Ή από την άλλη, η Κίνα θα μπορούσε να φιλοξενήσει ένα Παγκόσμιο Κύπελλο, κάτι που θα έκανε ευτυχισμένους από τον Ξι μέχρι τα επιχειρηματικά στελέχη και τους fans.