Eνημερώθηκα το πρωί της Πέμπτης 2 Νοεμβρίου 2017 από την Υπουργό ΥΠΠΟΑ, κ. Λυδία Κονιόρδου αυτοπροσώπως, για την απόφασή της να παυθώ από τη θέση της Γενικής Διευθύντριας του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ‘‘κατόπιν αιτήματος του Δ.Σ. του ΕΚΚ’’.
Αναμένω με ενδιαφέρον την επίσημη απόφασή του Δ.Σ., στην οποία θα πρέπει για λόγους θεσμικής ευαισθησίας να διευκρινίζονται με σαφήνεια οι λόγοι της απομάκρυνσής μου και να αναφέρεται η αιτιολόγηση της ψήφου καθενός από τα μέλη του.

Είναι γεγονός ότι

  • Το νέο Δ.Σ. ανέλαβε καθήκοντα, στα τέλη Ιουλίου 2017, σε μια περίοδο εξαιρετικά δύσκολη, καθώς έπρεπε να πάρει άμεσα σημαντικές αποφάσεις σχετικά με χρόνια προβλήματα του Ε.Κ.Κ. για τα οποία δεν είχε γνώση και τα οποία παρέμεναν σε εκκρεμότητα και λόγω της παραίτησης του Προέδρου του προηγούμενου Δ.Σ. και της ολιγωρίας του ΥΠΠΟΑ για την άμεση αντικατάστασή του.

    Ούτε στη συνέχεια όμως, έλαβα έστω και μια τυπική απάντηση στο αίτημά μου για έκτακτη συνεδρίαση, προκειμένου να καθοριστεί η στρατηγική που σκόπευε να χαράξει το νέο Δ.Σ., όπως έχει υποχρέωση από τον νόμο. Αντιθέτως, το νέο Δ.Σ., κινήθηκε άμεσα προς το Υπουργείο Πολιτισμού με αίτημα την παύση μου.

  • Οι τριβές που υπήρξαν και με το προηγούμενο Δ.Σ. από την αρχή της θητείας μου, σχετίζονταν με την εξειδίκευση των αρμοδιοτήτων των δύο οργάνων διοίκησης του ΕΚΚ σύμφωνα με τον νόμο 3905/2010. Κατηγορήθηκα εγγράφως τον περασμένο Νοέμβριο για μη συμμόρφωση με τις αποφάσεις του Δ.Σ., στη συνέχεια έγινε προσπάθεια να κατηγορηθώ για υπέρβαση αρμοδιοτήτων και σήμερα κατηγορούμαι απλώς για ανικανότητα συνεργασίας με το (νέο πλέον) Δ.Σ.
  • Συνεχίζοντας, είναι απαραίτητο να διευκρινίσω ότι ΟΛΕΣ οι αποφάσεις του ΕΚΚ, αναρτημένες στη ΔΙΑΥΓΕΙΑ, ήταν αποφάσεις που ελήφθησαν από το Δ.Σ. του Ε.Κ.Κ. και αντιπροσωπεύουν χωρίς καμιά εξαίρεση τη δική του βούληση, παρακάμπτοντας την αποφασιστική αρμοδιότητα της Γεν. διευθύντριας, πρακτική χωρίς καμιά αμφιβολία καταχρηστική.
    Αν επιχειρήσει κανείς μια αντίστοιχη καταγραφή, μέσω της ΔΙΑΥΓΕΙΑΣ και πάλι, της λειτουργίας και του τρόπου λήψης των αποφάσεων του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, φορέα εποπτευόμενου επίσης από το ΥΠΠΟΑ, του οποίου οι λειτουργίες και το θεσμικό πλαίσιο ορίζονται από τον ίδιο νόμο 3905/2010, θα διαπιστώσει τη σαφή διάκριση των αρμοδιοτήτων και τη λήψη των αποφάσεων και από τα δύο διοικητικά του όργανα χωριστά.
    Κάπου λοιπόν υπάρχει λάθος! Το γεγονός ότι ο ίδιος νόμος επιδέχεται διαφορετικές ερμηνείες από δύο εποπτευόμενους φορείς, ανάλογα με τις απόψεις κάθε Διοικητικού Συμβουλίου ή/και Υπουργού, δείχνει ότι απαιτείται η επανεξέτασή του από την Πολιτεία, τα σωματεία και την κινηματογραφική κοινότητα, ώστε να επέλθουν οι απαραίτητες βελτιώσεις.

Λυπάμαι γιατί

  • Σε μια εποχή που θεωρούμε τον κινηματογράφο εξέχον αναπτυξιακό εργαλείο, η κινηματογραφική κοινότητα βρίσκεται στο έλεος θυμικών συμπεριφορών και προσωπικών επιδιώξεων, χωρίς να υπάρχει σχέδιο για την ανάπτυξη του κλάδου και σεβασμός στο έργο που επιτελεί. Η κινηματογραφική κοινότητα, αδύναμη να αντιδράσει ουσιαστικά, απελπίζεται, ενώ παράλληλα προσπαθεί με νύχια και με δόντια να βρει έναν εξωστρεφή βηματισμό και να δημιουργήσει, έστω μια προσωρινή σταθερότητα, ως ελάχιστη συνθήκη για την επιβίωση του κλάδου.
  • Ερωτήματα προκαλεί η επιλογή της πιο ακατάλληλης στιγμής για την ανακοίνωση μιας τόσο σημαντικής απόφασης για το Ε.Κ.Κ., στην έναρξη του μεγαλύτερου ελληνικού Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου, αυτού της Θεσσαλονίκης, όταν μάλιστα, οι δράσεις του ΕΚΚ στο πλαίσιο του Φεστιβάλ είχαν ήδη αποφασιστεί και δρομολογηθεί και ουδείς μπορεί να επικαλεστεί διαφωνίες και δυσλειτουργίες σε αυτή την ιδιαίτερη χρονική στιγμή.
  • -Οι διαφωνίες με ορισμένα μέλη του Δ.Σ. υπήρξαν πράγματι και είναι γνωστές στον Τύπο, αλλά, θεωρώ ότι αποτελούν θέμα αναλυτικότερης συζήτησης της επόμενης ημέρας. Προκαλεί όμως απαισιόδοξες σκέψεις το γεγονός ότι το πρόβλημα δεν αντιμετωπίστηκε με τη δέουσα σύνεση και ψυχραιμία, αλλά επιβλήθηκε η απαίτηση ορισμένων μελών του Δ.Σ. για απομάκρυνσή μου, για λόγους, που δεν γνωρίζω μεν, αλλά που δεν μπορεί να σχετίζονται με την ποιότητα και την ποσότητα του παραγόμενου από εμένα έργου στο Ε.Κ.Κ.

Χαίρομαι όμως διότι

  • Παρά τις αντίξοες συνθήκες, μέσα στον ενάμιση χρόνο που βρέθηκα στη θέση της Γενικής Διευθύντριας του ΕΚΚ, καταφέραμε πολλά και σημαντικά πράγματα:

Κατ’ αρχάς θα αναφερθώ στο εξαιρετικά δύσκολο και πολύπλοκο έργο της μετακόμισης, την οποία κλήθηκα να αναλάβω μόλις διορίστηκα μέσα στο καλοκαίρι, σε ένα κτήριο το οποίο ήταν ημιτελές και ακατάλληλο να στεγάσει έναν οργανισμό, αλλά το οποίο έφερα εις πέρας με επιτυχία: Το ΕΚΚ δεν έκλεισε ποτέ και λειτούργησε κανονικά στο νέο κτήριο από την πρώτη μέρα με τηλέφωνα, δίκτυο και γραφεία στη θέση τους.

Παράλληλα:

  • Μέσα στο 2016 μόνο (στους πρώτους έξι μήνες της θητείας μου), χρηματοδοτήθηκαν 106 σχέδια με το ποσό των 3.884.657 € για παραγωγές και για ανάπτυξη σχεδίων παραγωγής.
  • Οι συμπαραγωγές με τις ξένες χώρες αυξήθηκαν σημαντικά, με αποτέλεσμα να έχουμε περισσότερες ελληνικές συμμετοχές στα διεθνή φεστιβάλ, μεγαλύτερη επιτυχία στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα Eurimages, αλλά και ισχυρότερη ελληνική παρουσία στις πιθανές υποψηφιότητες για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, μέσα από τις συμπαραγωγές του ΕΚΚ με άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
  • Δρομολογήθηκαν συνεργασίες με άλλες χώρες, όπως για παράδειγμα:
    Ανανεώθηκε το σύμφωνο συμπαραγωγών μεταξύ του ΕΚΚ και του γαλλικού Εθνικού Κέντρου Κινηματογράφου (CNC)
    Υπογράφτηκε Σύμφωνο Ελλάδας – Σερβίας για τη διανομή, ώστε να παίζονται οι ταινίες μας σε άλλες χώρες, με αποτέλεσμα την πρόσκληση της Ελλάδας σε διεθνείς συναντήσεις με θέμα τη διανομή και την Ευρωπαϊκή πολιτική στη δημιουργία νέου κοινού.
    Εισηγήθηκα –και ευτυχώς έγινε δεκτή από το Δ.Σ.– η Συνεργασία με το Τorino Flim Lab για το 2018
    Εισηγήθηκα -και ευτυχώς έγινε δεκτή από το Δ.Σ.– η Συνεργασία με το When East Meets West στην Ιταλία, για τον Ιανουάριο του 2018.
  • Ανανεώθηκε η ιστοσελίδα του ΕΚΚ, ενώ δημιουργήθηκε εκ του μηδενός, το site του Hellenic Film Commission.
  • Δρομολογήθηκε η απόλυτη διαφάνεια στο ΕΚΚ, τόσο στο εσωτερικό του οργανισμού όσο και προς την κοινωνία με την εκτεταμένη χρήση πληροφοριακών συστημάτων και ηλεκτρονικής διαχείρισης και διακίνησης εγγράφων.
  • Δρομολογήθηκαν σεμινάρια εκπαίδευσης του προσωπικού στα νέα εργαλεία.
  • Ανανεώθηκε ο τεχνολογικός εξοπλισμός του Ε.Κ.Κ. σε hardware και software.
  • Συντάσσεται το τεχνικό δελτίο για την αξιοποίηση προγράμματος ΕΣΠΑ για τη δημιουργία εκπαιδευτικής πλατφόρμας.
  • Ξεκίνησε η διαδικασία ανάθεσης της μεταφοράς των ψηφιοποιημένων αρχείων στα νέα φορμά, ώστε να υπάρξει επιτέλους ψηφιακό αρχείο του ΕΚΚ, για εμπορική διάθεση και για την έρευνα που τόσο το έχει ανάγκη.
  • Επίσης, από την ώρα που προσλήφθηκαν οι τρεις διευθυντές και υπήρξε σημαντική βοήθεια στην επίτευξη των στόχων μας, λειτούργησε άμεσα το Hellenic Film Commission, καταγράφοντας σημαντικές επιτυχίες, ενώ η Hellas Film μπαίνει σε μια καινούργια περίοδο.
  • Η συνεργασία μου με τις τέσσερις διευθύνσεις ήταν άψογη, και η σχέση με το προσωπικό εξαιρετική. Το μεγαλύτερο δώρο των τελευταίων ημερών ήταν τα μηνύματα και οι πράξεις του προσωπικού του ΕΚΚ, το οποίο απέδειξε ότι η εμπιστοσύνη και η καλή πίστη, το όραμα και οι δημιουργικές προτάσεις, έχουν τη δύναμη να κατανικήσουν τις αγκυλώσεις στη δημόσια διοίκηση.
  • Σημαντικές ήταν και οι εκδηλώσεις εμπιστοσύνης από την κινηματογραφική κοινότητα, θεωρώ ότι η αγάπη μου για τον ελληνικό κινηματογράφο και η έγνοια μου για την ανάπτυξη της κινηματογραφικής κοινότητας έγινε σαφής, μέσα από την έμπρακτη προσπάθειά μου στο Ε.Κ.Κ.

Όλους αυτούς, μέσα και έξω από το ΕΚΚ, τους ευχαριστώ για όσα μοιράστηκαν μαζί μου και ζητώ συγγνώμη από εκείνους που δεν μπόρεσα εν τέλει να στηρίξω, παρά τις προσπάθειες και τις προθέσεις μου.

Κλείνω με μια ευχή: ο/η Γενικός/η Διευθυντής/τρια που θα επιλεγεί με πλήρη θητεία από το Δ.Σ. μετά τη σύντομη παρένθεση του προσωρινού αντικαταστάτη μου και την προκήρυξη εκ νέου της θέσης του/της Γ.Δ., όπως ο νόμος ορίζει, να μπορέσει να συνεχίσει την καλή σχέση με το προσωπικό και την κινηματογραφική κοινότητα, ξεπερνώντας τις όποιες πιέσεις και να δράσει άμεσα και αποτελεσματικά για χάρη του ΕΚΚ.

Εις το επανιδείν

Ηλέκτρα Βενάκη