Με την προβολή δύο εμβληματικών ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου εμπνευσμένες από λογοτεχνικά έργα,  θα συμμετέσχει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου στην Παγκόσμια Ημέρα Βιβλίου στις 23 Απριλίου. (Ιερά Οδός 48 & Μεγ. Αλεξάνδρου 134-136/ Μετρό Κεραμεικός).

Θα προβληθούν το ψηφιακά αποκατεστημένο βωβό διαμάντι της συλλογής της Δάφνις και Χλόη, βασισμένο στο ομώνυμο ειδύλλιο του Έλληνα Λόγγου, με μουσική του διάσημου συνθέτη Νίκου Πλατύρραχου και του διεθνούς φήμης Μαέστρου Μίλτου Λογιάδη (την Κυριακή 19:00)  και το Χάππυ Νταίη του Παντελή Βούλγαρη, βασισμένο στο διήγημα «Ο λοιμός» του Αντρέα Φραγκιά (Κυριακή  21:00).Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

Η Δάφνις και Χλόη (1931)  ήταν η πρώτη ταινία που σκηνοθέτησε ο Ορέστης Λάσκος. Μεταφέρει στην οθόνη  με το θάρρος του πρωτόπειρου και παρά την άγνοια της κινηματογραφικής τεχνικής, το περίφημο ομώνυμο ερωτικό ειδύλλιο του Λόγγου (2ος αιώνας μ.Χ.) σε μετάφραση του Ηλία Βουτιερίδη.

Αν και βωβή, η ταινία προβλήθηκε με μεγάλη επιτυχία στο εξωτερικό (Πολωνία, Ρουμανία, Γερμανία και Αμερική). Δυο χρόνια μετά τον πόλεμο ο Λάσκος θα κυκλοφορήσει και μια ομιλούσα εκδοχή της ταινίας. Ο Δημήτρης Μεραβίδης, που έχει την διεύθυνση φωτογραφίας της ταινίας, χρησιμοποιεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα παγχρωματικό φιλμ, στο οποίο τονίζονται με καθαρότητα όλες οι  αποχρώσεις του γκρίζου.

Τα γυρίσματα της ταινίας πραγματοποιήθηκαν όλα στη Μυτιλήνης, με εξαίρεση τη σκηνή του λουτρού, που γυρίστηκε στη λίμνη Βουλιαγμένης και στην οποία η ηρωίδα απεικονίζεται γυμνή. Η σκηνή αυτή αποτελεί και το πρώτο γυμνό στον ευρωπαϊκό κινηματογράφο. Το 1969 ο Λάσκος θα ξανασκηνοθετήσει το ριμέικ  της ταινίας του.

Στη Λέσβο, ο βοσκός Λάμωνας βρίσκει κάποια μέρα ένα εγκαταλειμμένο αγοράκι να βυζαίνει μια γίδα και το υιοθετεί, ονομάζοντάς το Δάφνι. Την ίδια περίπου εποχή, ένας άλλος βοσκός, ο Δρύαντας, βρίσκει κι αυτός ένα εγκαταλειμμένο κοριτσάκι κι επίσης το υιοθετεί, ονομάζοντάς το Χλόη.

Ο Δάφνις και η Χλόη μεγαλώνουν μαζί και περνώντας το κατώφλι της εφηβείας νιώθουν τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα. Δεν ξέρουν όμως τι τους συμβαίνει, ώσπου μια όμορφη γυναίκα, που επιθυμεί ερωτικά τον Δάφνι, τον μυεί στα μυστικά του έρωτα. Ο Δάφνις με τη σειρά του μυεί και τη Χλόη. Στο μεταξύ, αποκαλύπτεται ότι ο Δάφνις είναι γιος του άρχοντα Διονυσιοφάνη και η Χλόη κόρη ενός άρχοντα της Λέσβου, του Μεγακλή.

Η αποκατάσταση του φιλμ έγινε από την Ταινιοθήκη με υλικό που βρέθηκε στην Αμερική με τη επίβλεψη του ίδιου του Λάσκου.

Το Χάππυ Νταίη  (1976) του Παντελή Βούλγαρη βασίζεται στο διήγημα «Ο λοιμός» του Αντρέα Φραγκιά. Πρόκειται για την πρώτη ταινία μυθοπλασίας που αναφέρεται στη Μακρόνησο αντιμετωπίζοντας το στρατόπεδο ως μικρόκοσμο του διχασμού και της αγριότητας που επικρατούσε στη χώρα. Ο Βούλγαρης προσεγγίζει το θέμα με τον ουμανισμό του νεορεαλισμού διανθισμένο με σουρεαλιστικά στοιχεία πετυχαίνοντας ένα συγκλονιστικό αποτέλεσμα.