Σε μια από τις μεγαλύτερες φουάρ του κόσμου, την Frieze Masters art fair, στο Λονδίνο πωλούνταν πριν από λίγες μέρες (5- 8 Οκτωβρίου) δύο αρχαιοελληνικές μαρμάρινες λήκυθοι της κλασικής αρχαιότητας (4ος αι. π.Χ.).

Τα αρχαία, σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα Guardian, βρίσκονταν στο περίπτερο ενός εμπόρου με έδρα τη Βασιλεία.

Πρόκειται για έργα τέχνης που είχε στην κατοχή του ο διαβόητος έμπορος αρχαιοτήτων Τζιανφράνκο Μπεκίνα, το αρχείο του οποίου έχει κατασχεθεί από τις ιταλικές αστυνομικές αρχές.

Ο Ελληνας αρχαιολόγος ερευνητής από το πανεπιστήμιο του Κέϊμπριτζ δρ Χρήστος Τσιρογιάννης  έχει στοιχεία πως τουλάχιστον μια από τις δυο ληκύθους είναι «λάφυρο» από την Αθήνα και διακινήθηκε στον συγκεκριμένο dealer στη δεκαετία του ’70, όπως αναφέρεται στον Guardian.

«Εκείνοι που εμπλέκονται στη συναλλαγή είναι γνωστό ότι έχουν εμπλακεί στο παρελθόν και σε άλλες υποθέσεις κλεμμένων αρχαιοτήτων», επισημαίνει ο κ. Τσιρογιάννης. «Είναι η γνωστή “πατέντα” που έχω αναγνωρίσει στην παράνομη διακίνηση αρχαιοτήτων πολλές φορές κατά τη διάρκεια της καριέρας μου».

Ο Ελληνας ερευνητής ταύτισε τις δύο ληκύθους με φωτογραφίες από το κατασχεμένο αρχείο Μπεκίνα. Αντίγραφο του ίδιου αρχείου έχει και το Υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο όμως δεν κάνει τον κόπο να ψάξει τα γκρίζας προέλευσης ή κλεμμένα όταν βγαίνουν σε κάποια από τις μεγάλες δημοπρασίες.

Η έκθεση των ελληνικών αρχαιοτήτων στη φουάρ δεν συνοδευόταν από καμία αναφορά στην προέλευσή του από τον Μπεκίνα. «Είναι, χωρίς αμφιβολία, οι ίδιες λήκυθοι που υπάρχουν στο αρχείο Μπεκίνα.

Εχουν το ίδιο σχήμα με τα ίδια κομμάτια που λείπουν, τα ίδια σημάδια βλάβης στην επιφάνεια, η ίδια παράσταση, και η ίδια επιγραφή, η οποία μεταγράφεται επίσης από τον μεσάζοντα σε φωτογραφίες Polaroid «, τονίζει ο κ. Τσιρογιάννης, προσθέτοντας ότι αμέτρητες παράνομα αποκτηθείσες αρχαιότητες από τη δράση του Μπεκίνα πιστεύεται ότι βρίσκονται ακόμα στις διεθνείς αγορές.  Το καλό είναι ότι οι δύο λήκυθοι (αξίας 100.000 λιρών εκάστη) δεν  πουλήθηκαν. Το δυσάρεστο όμως είναι ότι το Υπουργείο Πολιτισμού δεν έκανε το παραμικρό για να τις διεκδικήσει.

Σε μια από τις μεγαλύτερες φουάρ του κόσμου, την Frieze Masters art fair, στο Λονδίνο πωλούνταν πριν από λίγες μέρες (5- 8 Οκτωβρίου) δύο αρχαιοελληνικές μαρμάρινες λήκυθοι της κλασικής αρχαιότητας (4ος αι. π.Χ.). Τα αρχαία, σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα Guardian, βρίσκονταν στο περίπτερο ενός εμπόρου με έδρα τη Βασιλεία.

Πρόκειται για έργα τέχνης που είχε στην κατοχή του ο διαβόητος έμπορος αρχαιοτήτων Τζιανφράνκο Μπεκίνα, το αρχείο του οποίου έχει κατασχεθεί από τις ιταλικές αστυνομικές αρχές.

Ο Ελληνας αρχαιολόγος ερευνητής από το πανεπιστήμιο του Κέϊμπριτζ δρ Χρήστος Τσιρογιάννης  έχει στοιχεία πως τουλάχιστον μια από τις δυο ληκύθους είναι «λάφυρο» από την Αθήνα και διακινήθηκε στον συγκεκριμένο dealer στη δεκαετία του ’70, όπως αναφέρεται στον Guardian.

«Εκείνοι που εμπλέκονται στη συναλλαγή είναι γνωστό ότι έχουν εμπλακεί στο παρελθόν και σε άλλες υποθέσεις κλεμμένων αρχαιοτήτων», επισημαίνει ο κ. Τσιρογιάννης. «Είναι η γνωστή “πατέντα” που έχω αναγνωρίσει στην παράνομη διακίνηση αρχαιοτήτων πολλές φορές κατά τη διάρκεια της καριέρας μου».

Ο Ελληνας ερευνητής ταύτισε τις δύο ληκύθους με φωτογραφίες από το κατασχεμένο αρχείο Μπεκίνα. Αντίγραφο του ίδιου αρχείου έχει και το Υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο όμως δεν κάνει τον κόπο να ψάξει τα γκρίζας προέλευσης ή κλεμμένα όταν βγαίνουν σε κάποια από τις μεγάλες δημοπρασίες.

Η έκθεση των ελληνικών αρχαιοτήτων στη φουάρ δεν συνοδευόταν από καμία αναφορά στην προέλευσή του από τον Μπεκίνα. «Είναι, χωρίς αμφιβολία, οι ίδιες λήκυθοι που υπάρχουν στο αρχείο Μπεκίνα.

Εχουν το ίδιο σχήμα με τα ίδια κομμάτια που λείπουν, τα ίδια σημάδια βλάβης στην επιφάνεια, η ίδια παράσταση, και η ίδια επιγραφή, η οποία μεταγράφεται επίσης από τον μεσάζοντα σε φωτογραφίες Polaroid «, τονίζει ο κ. Τσιρογιάννης, προσθέτοντας ότι αμέτρητες παράνομα αποκτηθείσες αρχαιότητες από τη δράση του Μπεκίνα πιστεύεται ότι βρίσκονται ακόμα στις διεθνείς αγορές.   Το καλό είναι ότι οι δύο λήκυθοι (αξίας 100.000 λιρών εκάστη) δεν  πουλήθηκαν. Το δυσάρεστο όμως είναι ότι το Υπουργείο Πολιτισμού δεν έκανε το παραμικρό για να τις διεκδικήσει.