-«Πήγα το καλοκαίρι  με ένα κρουαζιερόπλοιο σε ένα νησί και το μουσείο δεν ήταν μόνο κλειστό, ήταν και σκουριασμένο».

-«Εχει παρατηρηθεί ότι οι τουρίστες ψάχνουν στο διαδίκτυο τον πολιτισμό ενός τόπου για να καταλήξουν στην επιλογή προορισμού. Ο ελληνικός πολιτισμός όμως είναι παντελώς απών».

-«Θυμάμαι κάποτε μία ξεναγό να κατεβαίνει από ένα πούλμαν και να ρωτάει τον φύλακα στην Αρχαία Κόρινθο αν υπάρχει τουαλέτα. Οταν έλαβε αρνητική απάντηση, γύρισε  στο πούλμαν και μάλλον δεν επέστρεψε ποτέ. Μια μέρα πήρα ένα φίλο να του δείξω  το Μουσείο της Νεμέας. Οταν φθάσαμε, διαβάσαμε στην πόρτα μία ταμπέλα που μας πληροφορούσε πως είναι κλειστό λόγω έλλειψης  προσωπικού».

Αυτές είναι τρεις από τις πολλές εμπειρίες που κατατέθηκαν χτες στην κατάμεστη αίθουσα της Γενναδείου Βιβλιοθήκης όπου πραγματοποιήθηκε  το 2ο Συμπόσιο για τον Πολιτισμό από το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο και  τις Διεθνείς Σχέσεις Πολιτισμού.  Το ενδιαφέρον ήταν ότι βρέθηκαν στο ίδιο πάνελ άνθρωποι  διαφορετικών επαγγελμάτων   που εμπλέκονται όμως στο πολιτιστικό προϊόν  το οποίο θα μπορούσε με συντονισμένες προσπάθειες να αποτελέσει εργαλείο ανάπτυξης του τόπου.

Είδαμε στο ίδιο πάνελ εκπρόσωπο  του πολιτιστικού μάρκετινγκ, του τουρισμού, της κρουαζιέρας και την διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Μαρία Λαγογιάννη.  Οι άνθρωποι αυτοί είχαν να καταθέσουν την εμπειρία τους από την αδιαφορία προβολής του ελληνικού πολιτισμού στα εκατομμύρια χρηστών του διαδικτύου. Μίλησαν  για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα κρουαζιερόπλοια σε Μύκονο και Σαντορίνη, όπως επίσης στους μονίμως φρακαρισμένους δρόμους του Πειραιά.

Η κ. Λαγογιάννη καθώς ήταν η μόνη εκπρόσωπος του Υπουργείου Πολιτισμού (η υπουργός Λυδία Κονιόρδου δεν εμφανίστηκε αν και αναφερόταν στο πρόγραμμα) άκουσε τα προβλήματα προβολής του ελληνικού πολιτιστικού προϊόντος πράγμα που γνωρίζει η ίδια αλλά και οι συνάδελφοί της αρχαιολόγοι οι οποίοι προσπαθούν να κάνουν μόνοι τους όλες τις δουλειές.  Στη δική της τοποθέτηση ανέφερε, ότι ενώ το 1890 στο Εθνικό Μουσείο δεν άκουγες ελληνικά, καθώς οι επισκέπτες ήταν κυρίως  ξένοι , πέρσι τον Οκτώβριο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο, δηλαδή σε μια περίοδο κάθε άλλο παρά  τουριστική, σημειώθηκε αύξηση επισκεψιμότητας  στο μουσείο κατά 25%. Ο λόγος;  «Γιατί είχαμε κάτι άλλο να δείξουμε στο κοινό, την περιοδική έκθεση «Οδύσσειες». Γεγονός που αποδεικνύει ότι τα μουσεία χρειάζονται ανανέωση και ελκυστικές δράσεις για την προσέλκυση κοινού.

Η κ. Λαγογιάννη υπερασπίστηκε το έργο που γίνεται στο Υπουργείο Πολιτισμού καθώς τα τελευταία χρόνια έχει γίνει μια μεγάλη επένδυση στην πολιτιστική κληρονομιά. Εχουν εκσυγχρονιστεί ή έχουν κατασκευαστεί εκ του μηδενός περί τα 250 μουσεία. Στην παρατήρηση της Ιωάννας Δρέττα (διευθύνουσα σύμβουλος της Marketing Greece) ότι φθάνεις στον υπέροχο χώρο του Ακρωτηρίου Σαντορίνης, στέκεσαι στο λιοπύρι χωρίς να βρίσκεις το απλούστερο, ένα αναψυκτήριο και ένα μπουκάλι νερό, ετέθη το θέμα των ελλείψεων που σημειώνονται με ευθύνη του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων.

Υπάρχει πρόβλημα διαχείρισης της πολιτιστικής κληρονομιάς. Λείπει το μάνατζμεντ, η προώθηση και προβολή του πολιτιστικού προϊόντος, η προσέλκυση χορηγιών, είπε συνοψίζοντας ο γενικός διευθυντής της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών Παντελής Πάνος  επισημαίνοντας πως το ελληνικό κοινό δεν είναι διόλου αδιάφορο. Απόδειξη, πως  όταν οργανώθηκε προ διετίας στους κήπους της Γενναδείου η έκθεση σύγχρονης τέχνης του ΝΕΟΝ είχε μερικές χιλιάδες επισκεπτών και ήταν όλοι Ελληνες.

Τον μέγιστο μάνατζερ του ελληνικού πολιτισμού, Θεόδωρο Κρίτα, ο οποίος  ταξίδεψε την αρχαία ελληνική τραγωδία στα πέρατα της γης και έφερε παράλληλα τα κορυφαία θεατρικά, μουσικά και χορευτικά σχήματα όλου του κόσμου στην Ελλάδα, παρουσίασε η πρόεδρος των Διεθνών Σχέσεων Πολιτισμού Ζωζώ Λιδωρίκη προλογίζοντας ένα σύντομο αλλά περιεκτικό βίντεο από την δράση του.

Η συνάντηση έκλεισε με σύγχρονο πολιτισμό και τις νέες τάσεις που δημιουργούνται, στη λογοτεχνία: την μικρο-μυθοπλασία. Μια παλιά αλλά και τελείως καινούρια τάση να αφηγείσαι  με λίγες λέξεις μια ολόκληρη ιστορία.  Από το επίγραμμα των αρχαίων Ελλήνων μέχρι την ιστορία που έγραψε με έξι λέξεις στις αρχές του 20ού αιώνα ο Χεμινγουέι: «For Sale, Baby Shoes, Never Worn». (Πρός πώληση. Παιδικά παπούτσια. Δεν φορέθηκαν ποτέ». Το νέο αυτό λογοτεχνικό είδος παρουσίασε σε όλη του τη διαχρονία, η ερευνήτρια Δήμητρα Ι. Χριστοδούλου. Ζωντανό παράδειγμα μικρο-μυθοπλάστη δίπλα της είχε τον συγγραφέα Δημήτρη Καλοκύρη που αντί βιογραφικού σε ένα του βιβλίο έγραψε «Δ.Κ. κλπ.».