To υπουργείο Πολιτισμού, με σημερινή ανακοίνωσή του, παρουσιάζει ως επιτυχία των υπηρεσιών του τον επαναπατρισμό του τμήματος μαρμάρινης σαρκοφάγου που παραδόθηκε, όπως γράψαμε, την Παρασκευή 10-2-2017 στο γενικό πρόξενο της Ελλάδας στη Ν. Υόρκη.

Δεν είχε τη γενναιότητα να αποδώσει τις οφειλόμενες τιμές στον Έλληνα αρχαιολόγο-ερευνητή δρα Χρήστο Τσιρογιάννη που παρείχε όλα τα αποδεικτικά στοιχεία στις αμερικανικές και διεθνείς διωκτικές αρχές για την  παράνομη προέλευση του αρχαίου, γεγονός που οδήγησε στην  κατάσχεσή του από την Εισαγγελία της Νέας Υόρκης.

Το υπουργείο αναφέρει ότι «το συγκεκριμένο θραύσμα, που ήταν διαθέσιμο προς πώληση από την Γκαλερί Royal Athena, αποτυπώνεται σε Polaroid φωτογραφία, σε φωτογραφικό αρχείο κατασχεθέν εις χείρας γνωστού Ιταλού αρχαιοκαπήλου, το οποίο έχει χρησιμοποιηθεί έως τώρα ως αποδεικτικό στοιχείο παράνομης διακίνησης πολλών αρχαιοτήτων, με αποτέλεσμα τον επαναπατρισμό τους».

Ποιος όμως κίνησε τη διαδικασία, ποιος προσκόμισε τα αποδεικτικά στοιχεία στην Ιντερπόλ και στην Εισαγγελία της Νέας Υόρκης, δεν αναφέρεται. Γιατί; Μήπως γιατί το  ΥΠΠΟΑ περί άλλα τυρβάζει;

Έτσι, χωρίς περίσκεψη, χωρίς λύπη και χωρίς αιδώ, σημειώνει στο δελτίο Τύπου ότι «η συνεργασία μεταξύ των Υπηρεσιών των ΗΠΑ και της Ελλάδος υπήρξε εξαιρετικά εποικοδομητική, αποδεικνύοντας έτσι έμπρακτα απόλυτη προσήλωση στην καταπολέμηση της διεθνούς μάστιγας της παράνομης διακίνησης των πολιτιστικών αγαθών».

Τέλος, μας πληροφορεί ότι το αρχαίο θα επιστρέψει σύντομα και θα εκτεθεί στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Για όσους δεν έχουν παρακολουθήσει γιατί ακριβώς μιλάμε, πρόκειται για ένα εξαιρετικής τέχνης τμήμα μαρμάρινης σαρκοφάγου ρωμαϊκών χρόνων (περί τα τέλη του 2ου αι. μ.Χ.), αττικού εργαστηρίου, που σώζεται μαζί με το κυματιοφόρο γείσο της, το οποίο αναλύεται, από κάτω προς τα πάνω, σε: αστράγαλο, ιωνικό κυμάτιο, λέσβιο κυμάτιο και άβακα με διακόσμηση αντιθετικών ζώων.

Στο σώμα της σαρκοφάγου εικονίζεται σκηνή μάχης: αριστερά όρθια γυμνή ανδρική μορφή παρακολουθεί τη σκηνή της μάχης. Στη συμπλοκή συμμετέχει ένας ιππέας που κινείται προς τα δεξιά, έτοιμος να επιτεθεί με ένα ρόπαλο που κραδαίνει στο δεξί χέρι. Διακρίνεται επίσης η κεφαλή δεύτερης ανδρικής μορφής – πολεμιστή που είναι αντιμέτωπη με τον ιππέα.