Έπιασαν τόπο οι αγώνες του Συνδέσμου Παραδοσιακών Σκαφών να σωθούν τα ξύλινα παραδοσιακά σκάφη με παράλληλη αλλαγή χρήσης ώστε να μην σταματήσουν να πλέουν στη θάλασσα. 

Από τα 766 ψαροκάικα που βρίσκονται στη λίστα για κόψιμο, σώζονται 17 με κοινή υπουργική απόφαση της Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνης Ζορμπά και του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Σταύρο Αραχωβίτη. Οι δύο υπουργοί ύστερα από τις πιέσεις που έχουν δεχτεί από ιδιωτικές δράσεις και δημοσιεύματα, απέτρεψαν την οριστική καταστροφή, δεκαεπτά ψαροκάικων που έχουν κατασκευαστεί με τους παραδοσιακούς τρόπους ξυλοναυπηγικής και είναι χειροποίητα έργα επώνυμων καραβομαραγκών.

Για να σωθούν αυτά τα καΐκια και να μην παραδοθούν, όπως χιλιάδες άλλα από τη δεκαετία του 1990 μέχρι σήμερα, στην μπουλντόζα, λόγω της κοινής αλιευτικής πολιτικής της Ε.Ε. για την μείωση της υπεραλίευσης της Μεσογείου, χρειάστηκε να παρασχεθεί από το ΥΠΠΟΑ η απαραίτητη θεσμική βάση και η πολιτισμική τεκμηρίωση για κάθε καΐκι ξεχωριστά. Χρειάστηκε δηλαδή τα  δεκαεπτά αυτά αλιευτικά σκάφη να αναγνωριστούν «ως σημαντικά έργα της παραδοσιακής ναυπηγικής τέχνης που είναι τόσο βαθιά συνδεδεμένη με την ιστορία και την πολιτισμική ταυτότητα του νεότερου ελληνισμού». Γι’αυτό εξαιρέθηκαν  από «Διάλυση αλιευτικού σκάφους» όπως αυτή προβλέπεται από το Μέτρο 6.1.10 «Οριστική παύση των αλιευτικών δραστηριοτήτων» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Αλιεία και Θάλασσα 2014-2020» του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Τα ξύλινα αυτά σκάφη θα παραχωρηθούν σε φορείς Τοπικής Αυτοδιοίκησης οι οποίοι επιθυμούν να τα αναδείξουν, και ορισμένα θα παραχωρηθούν στον Οργανισμό κεντρικών Αγορών και αλιείας για να εκτίθενται σε ιχθυόσκαλες, ως τεκμήρια της δουλειάς και του κόπου των ψαράδων. Βέβαια, τα ξύλινα σκάφη είναι γνωστό ότι δεν μπορούν να επιβιώσουν έξω από τη θάλασσα. Οσες φορές επιχειρήθηκε η εκθεσή τους στην ξηρά, το αποτέλεσμα ήταν να καταστραφούν. Ο αγώνας για τη διάσωση και των υπόλοιπων ξύλινων παραδοσιακών σκαφών συνεχίζεται, ώσπου να σωθούν όλα με αλλαγή χρήσης μέσα στη θάλασσα.  

Στην ανακοίνωση του ΥΠΠΟΑ, αναφέρεται ότι τα τελευταία χρόνια οι υπηρεσίες του συντονίζουν δράσεις για τη διαφύλαξη και ανάδειξη της παραδοσιακής Ξυλοναυπηγικής Τέχνης που έχει εγγραφεί από το 2013  στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας. Και τώρα, με αφετηρία την κοινή απόφαση που σώζει από τη διάλυση τα δεκαεπτά ξύλινα αλιευτικά σκάφη, επεξεργάζεται σε συντονισμό με το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης, τον σχεδιασμό προγραμμάτων που στόχο θα έχουν την ανάπτυξη δραστηριοτήτων αναψυχής και εκπαίδευσης με επίκεντρο τα ξύλινα σκάφη και την παραδοσιακή ναυπηγική.

Η αναζωογόνηση της ξυλοναυπηγικής με τρόπους σύγχρονους και εναρμονισμένους με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των νέων ανθρώπων, αναδεικνύει αυτήν την εμπειρική τεχνογνωσία και παραδοσιακή τέχνη, ως μέρος του συμβολικού πολιτισμικού κεφαλαίου της Ελλάδας στον 21ου αιώνα.