Ολα όσα παρουσιάστηκαν ως σκάνδαλα διαχείρισης του δημόσιου χρήματος στο Υπουργείο Πολιτισμού κατά τα 20 τελευταία χρόνια συνοψίζει με ερώτησή του στη Βουλή ο πρώην υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς ζητώντας από τους αρμόδιους υπουργούς να απαντήσουν αν έγιναν τελικά έλεγχοι και αν αποδόθηκαν ευθύνες.

Ζητεί μάλιστα να καταθέσουν  και τα σχετικά έγγραφα για την πορεία ελέγχων που έγιναν ή δεν έγιναν. Την ερώτηση του κ. Μπαλτά   που απευθύνεται στους υπουργούς Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Οικονομικών, Εσωτερικών και Πολιτισμού-Αθλητισμού, συνυπογράφουν 40 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ.

Τα «σκάνδαλα» που παρουσιάζει ο πρώην υπουργός είναι πασίγνωστα και δεν αντιλαμβάνεται κανείς τι νόημα έχει να ρωτάς σήμερα για επιχορηγήσεις που δόθηκαν με αδιαφανείς (πράγματι) διαδικασίες ήδη από τη δεκαετία του ’90. Αναφέρεται στην ευχέρεια που είχαν οι  υπουργοί Πολιτισμού να δίνουν επιχορηγήσεις από τα διαθέσιμα των ειδικών λογαριασμών, δηλαδή να κάνουν  προσωπική πολιτική, «η οποία οδήγησε πολλές φορές στην κατασπατάληση δημοσίου χρήματος πιθανόν προς εξυπηρέτηση κομματικών σκοπιμοτήτων και πελατειακών σχέσεων».

Θυμάται ο κ. Μπαλτάς  τη  δήλωση του Θ. Πάγκαλου όταν ανέλαβε τα ηνία του Υπουργείου Πολιτισμού, τον Απρίλιο του 2000, ότι ’’βρήκε τρύπα τριών δισεκατομμυρίων δρχ. [8,8 εκ. ευρώ] στο Υπουργείο’’, την οποία απέδιδε σε επιχορηγήσεις συλλόγων» επισημαίνοντας ότι η καταγγελία δεν διερευνήθηκε τότε.  Κάνει λεπτομερείς αναφορές στις επιχορηγήσεις μέσω του Ειδικού Λογαριασμού (διαθέσιμα από τα κέρδη του  ΟΠΑΠ) από το 1999 μέχρι την υπόθεση Ζαχόπουλου που αποτέλεσε την αφορμή για την κατάργησή του.

«Μετά τον θόρυβο που προκάλεσε η υπόθεση Ζαχόπουλου, ξεκίνησε πλήθος ελέγχων για τις πράξεις χρηματοδοτήσεων του ΥΠΠΟ από τον ειδικό λογαριασμό. Όμως, κανείς δεν ολοκληρώθηκε, γεγονός που από μόνο του γεννά ερωτηματικά για το αν αυτό οφείλεται σε παρεμβάσεις, διαπλοκή, έλλειψη πολιτικής βούλησης ή ανικανότητα του διοικητικού μηχανισμού» σημειώνει ο κ. Μπαλτάς. Και προσθέτει: «Το 2008, διαβιβάσθηκε στη Βουλή το σκέλος του πορίσματος που αφορούσε πολιτικά πρόσωπα, κατόπιν της έρευνας των Εισαγγελέων Πρωτοδικών Ε. Ράικου και Π. Αθανασίου σχετικά με τις επιχορηγήσεις από τον ανωτέρω ειδικό λογαριασμό, για το διάστημα  2001-2007. Στο ίδιο πόρισμα αναφέρονται επιχορηγήσεις προς φορείς και σωματεία εργαζομένων του ΥΠΠΟ, μεταξύ των οποίων η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Υπουργείου Πολιτισμού (ΠΟΣΥΠΠΟ) και το Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων Υπουργείου Πολιτισμού (ΤΑΥΠΥΠΠΟ), που έλαβαν χορηγία 29.000.000 € και 20.000.000 €, αντίστοιχα. Έκτοτε η τύχη του πορίσματος, τόσο για τα πολιτικά όσο και για τα μη πολιτικά πρόσωπα αγνοείται (In.gr 8/7/2008 Press Time – on line 18/12/2012).

Επίσης, το 2008 και ύστερα από  παρέμβαση της Γενικής Επιθεώρησης Δημόσιας Διοίκησης, ώστε  να ερευνηθούν μία προς μία και σε βάθος οι υποθέσεις των μεγαλύτερων χρηματοδοτήσεων του ΥΠΠΟ, η αρμόδια υπηρεσία αναθέτει σε 13 επιθεωρητές του ΥΠΟΙΚ τη διενέργεια νέου ελέγχου. Τη διαδικασία μπλοκάρει ο Γενικός Διευθυντής Οικονομικής Επιθεώρησης, ο οποίος ζητά να παραδοθούν οι εντολές ανάθεσης στο γραφείο του και να μην εκτελεστούν. Μετά τη συνταξιοδότησή του οι εντολές παρέμειναν στο γραφείο του       (Έθνος 17/4/2011)».

Στη συνέχεια φωτίζει υποθέσεις ο έλεγχος των οποίων δεν ολοκληρώθηκε, όπως π.χ.: «Το 2009, με αίτημα της Οικονομικής Επιθεώρησης Αθηνών ζητήθηκε από το Ελεγκτικό Συνέδριο η πραγματοποίηση διαχειριστικού ελέγχου των απολογιστικών στοιχείων του ειδικού λογαριασμού 234372/2001  του ΥΠΠΟ για τα έτη 2000-2007. Κατά τον έλεγχο των ετών 2000-2001 παρατηρήθηκαν ελλείψεις στα δικαιολογητικά των διαχειρίσεων για τα οποία ζητήθηκαν διευκρινίσεις. Ο έλεγχος δεν συνεχίσθηκε με το αιτιολογικό ότι οι υπηρεσίες δεν έστειλαν ποτέ τα δικαιολογητικά που τους ζητήθηκαν! (Έκθεση διαχειριστικού  ελέγχου ΤΑΥΠΥΠΠΟ – 2017 σελ.36)

Το 2010, ο Γενικός Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης Λ. Ρακιντζής συνέταξε και έστειλε ειδική έκθεση στη ΔΟΥ Νίκαιας,  στον Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών και στην Επιτροπή για την καταπολέμηση νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες. Σύμφωνα με την έκθεση, προϊστάμενος του ΥΠΠΟ, πρώην αντιπρόεδρος της ΠΟΕ ΥΠΠΟ και πρόεδρος του σωματείου ‘’Γλαυκώπις Αθηνά’’, βρέθηκε με καταθέσεις 9.000.000 €, την προέλευση των οποίων δεν μπόρεσε να αιτιολογήσει. Συγχρόνως, ανατέθηκε στο Σώμα Επιθεωρητών Δημόσιας Διοίκησης να ελέγξει τις κινήσεις των επίμαχων λογαριασμών, προκειμένου να αποκαλυφθεί σε ποιους μεταφέρθηκαν χρήματα. Οι ενέργειες των αποδεκτών της ανάθεσης ελέγχου -αν έγιναν- καθώς και τα όποια τυχόν αποτελέσματα προέκυψαν, αγνοούνται. (Eλευθεροτυπία 17/2/2008 & 27/2/2014, To Bήμα 4/7/2010). Σημειώνεται ότι το 2008 είχε ανατεθεί στην Υπηρεσία Ειδικών Ελέγχων ο διαχειριστικός έλεγχος του σωματείου του ΥΠΠΟ ‘’Γλαυκώπις Αθηνά’’, τα αποτελέσματα του οποίου επίσης αγνοούνται.

Το 2014, σε έκθεσή του το ΣΔΟΕ, κατόπιν του φορολογικού ελέγχου που πραγματοποίησε στο ΤΑΥΠΥΠΠΟ για την περίοδο 2004-2008, αναφέρει παραβάσεις ανακριβούς υποβολής συγκεντρωτικών καταστάσεων για τις οποίες ενημέρωσε τη Δ’ ΔΟΥ.  Η Δ’ ΔΟΥ αντί να προχωρήσει σε φορολογικό έλεγχο του Ταμείου και για τα έτη μετά το 2008, περιορίστηκε, με καθυστέρηση δύο ετών, στην επιβολή προστίμου του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων (Έκθεση διαχειριστικού ελέγχου ΤΑΥΠΥΠΠΟ – 2017, σελ.24).

Πέραν αυτών, το 2000 κατατέθηκε μήνυση κατά ομάδας αποτελούμενης από συνδικαλιστές του ΥΠΠΟ η οποία συγκροτήθηκε για τη δημιουργία οικιστικού συνεταιρισμού, με την κατηγορία ότι ενώ η τιμή της αγοράς των οικοπέδων που συμφωνήθηκε με τους πωλητές ήταν 200.000-250.000 δρχ/στρέμμα, οι κατηγορούμενοι εισέπραξαν από τα μέλη του συνεταιρισμού 700.000-750.000 δρχ/στρέμμα (Αδέσμευτος Τύπος 8/12/2000 – Παρασκήνιο 16/10/2016  & 22/10/2016). Η υπόθεση τέθηκε στο αρχείο με βούλευμα, οι ενδιαφερόμενοι, όμως, επανήλθαν με καταγγελία στο ΣΔΟΕ το 2017, το οποίο τη διαβίβασε στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών. Για το ίδιο θέμα το Υπουργείο Πολιτισμού το 2016 και το Υπουργείο Δικαιοσύνης το 2017 έστειλαν στον Εισαγγελέα Πρωτοδικών Αθηνών φάκελο με δημοσιεύματα του Τύπου, ζητώντας τη διερεύνηση των καταγγελιών».